Waarom zegt de wereld gezondheid,proost,zin whole,daluren,Sante, als ze het glas heffen met alcohol?

glas heffen op vergif?

4 maanden geleden
LeonardN
4 maanden geleden
1. Dat is een oud gebruik
2. Uit een tijd dat de schadelijkheid van alcohol niet per se zo goed werd onderkend als nu het geval is
3. Alcohol in kleine hoeveelheden is al hoewel nooit echt goed, ook niet bijzonder slecht
4. Gebruiken, en gezegdes blijven lang aanhouden, soms ook ondanks dat men wetenschappelijk beter weet. Denk aan "het opkomen van de zon", wat technisch niet echt klopt, maar het is onhandig om te zeggen dat we geografisch zo liggen en draaien naar de zon dat deze zichtbaar wordt. Ik snap je punt enigszins, maar zolang we niet als maatsschappij volledig afstappen van het gebruik van alcohol (als drank, niet als ontsmettingsmiddel), zal dat idee zoals jij dat hebt ook niet zo groeien. Stel je voor dat we hetzelfde deden met roken (voor het opsteken elkaar gezondheid wensen), dan was dat nu ondertussen waarschijnlijk anders geweest omdat de publieke opinie over roken zodanig veranderd is. Of wellicht zou men het dan nog wel zeggen maar dan sarcastisch.
AnnBoo8146
4 maanden geleden
Het is een heel oud gebruik. In het verleden (tot ca. de 19e eeuw) was het drinken van alcohol (wijn of bier) vaak gezonder dan het drinken van water, omdat schoon drinkwater toen nog niet overal beschikbaar was.

Antwoorden (2)

"Glas heffen op vergif". Te veel vet is niet goed, te veel suiker is niet goed, te veel zout is niet goed en te veel alcohol is ook niet goed. Als je alles met mate gebruikt, dan is het allemaal niet zo slech. Sterker nog, het kan zelfs goed zijn voor je gezondheid. Vandaar dat men elkaar ook gerust gezondheid, proost etc. kan/mag wensen met gebruik van deze stoffen.
4 maanden geleden
Daar zijn diverse theorieën over. Het gebeurde al bij de oude Grieken dat zij hun glazen in de lucht hieven en proostten op elkaars gezondheid en op de goden.

Het zou af kunnen stammen van het verjagen van boze geesten. In de Middeleeuwen gingen mensen luid juichen om demonen en boze geesten af te schrikken. Het proosten is echter pas ontstaan toen er niet meer in boze geesten werd geloofd. (Maar ja, het afsteken van vuurwerk rond de jaarwisseling is daar ook door ontstaan...).

Volgens de Amerikaanse antropoloog Dwight Heath is proosten afgeleid van oude offerrituelen. Mensen boden drank en eten aan de goden aan in ruil voor een gunst. Bij een toost ging de beker met wijn dan niet alleen van hand tot hand, maar werd de beker ook in de lucht geheven waarbij een wens werd uitgesproken. Volgens Heath is dat bij het hedendaagse proosten eigenlijk nog steeds het geval. Wanneer mensen een toost uitbrengen zeggen zij vaak ‘op je gezondheid’, wat eigenlijk ook vragen om een gunst is.
Amadea
4 maanden geleden