Treedt er verslaving op bij het drinken van alcohol voor 1 maand?

Vanwege een moeilijke situatie die al een maand speelt zit ik te denken om tijdelijk het probleem te dempen. In januari is het probleem opgelost en is er duidelijkheid. Tot die tijd om piekeren en malen te voorkomen dacht ik aan om niet elke avond maar wel vaak alcohol te drinken. Mijn vraag is ook of het gelijk na één maand al verslavend is.

4 maanden geleden
Amadea
4 maanden geleden
Aangezien jij al vaker met zowel alcohol als met medicijnen aan het experimenteren bent geweest zou je kunnen weten dat dit niet de oplossing is. Zo raak je nooit van jouw verslavingen af...
crispy
4 maanden geleden
Of er verslaving optreedt kan ik niet met zekerheid zeggen. Gevoelsmatig is dat per persoon verschillend, de een is meer verslavingsgevoelig dan de andere.
Maar als je willens en wetens probeert het probleem te dempen met alcohol, dan neem je een stap die moeilijk terug te draaien is. Ook al zouden de problemen weg zijn in januari, de drank is dan niet weg en jouw keuze om drank te gebruiken om je prettiger te voelen.
Je keuze om met drank te beginnen is een keuze voor een verkeerde nep-oplossing.
Pieterke
4 maanden geleden
@Eric1993: Alcohol is nooit een oplossing. Dat weet je zelf toch ook?
Eric1993
4 maanden geleden
Het is ook geen oplossing. Maar een manier om tot januari de sombere gevoelens/gedachtes de baas te zijn. Daarom dat ik ook expliciet aangeef dat het tot januari is ter overbrugging.
Pieterke
4 maanden geleden
@Eric1993: Je neemt een groot risico als je nu (weer) alcohol gaat gebruiken. Je moet dan (weer) van de alcohol af zien te komen. Gezien jouw problemen met alcohol lijkt me dat een heel grote opgave.
Inekez1
4 maanden geleden
Bij mensen die nooit een probleem met alcohol of andere verslaving gehad hebben, zal dat niet snel in 1 maand tot blijvende verslaving leiden. In jouw geval IS die blijvende verslaving er al. Op dit moment misschien niet lichamelijk afhankelijk, maar dat je dit op deze manier overweegt geeft aan dat je brein in een afhankelijkheidsmodus zit. Je denkt dat dit je tijdelijk zou kunnen helpen en ziet kennelijk zelf geen andere of betere mogelijkheid om de periode door te komen. Als je nu gaat drinken met het idee dat je problemen daarmee makkelijker te hanteren zijn, vergeet je dat je er alleen maar problemen bij krijgt. Je moet vroeg of laat ook weer zien te stoppen met drinken, je moet het elke dag enigszins binnen de perken zien te houden om verder nog te kunnen functioneren. Mijn advies is echt om een andere manier te zoeken om om te gaan met je problemen, gevoelens etc. Ga iets doen ter afleiding, vraag hulp als het niet lukt.
Ritsuka
4 maanden geleden
Je hebt al zoveel verslavingsgerelateerde vragen gesteld. Lijkt mij niet verstandig.
tinus1969
4 maanden geleden
In jouw geval is het wel verslavend, omdat je een geschiedenis hebt met drankproblemen.
Z512099
4 maanden geleden
Als je na al die reacties nog niet verstaan hebt dat alcohol een hard-drug is…
Ivana
4 maanden geleden
Drank helpt niet echt. Het verdooft maar je wordt er niet wijzer van. Ga liever iedere dag een half uur/drie kwartier lopen, alleen, dan wordt je stabiel en blijf je bij jezelf.
Sterkte!!
Castle
4 maanden geleden
Het gegeven dat je na al die vragen deze nu stelt geeft aan dat je verslaafd bent. Zoek hulp in stoppen en probeer meer en leukere dingen te vinden. Als je stop met drinken kan er een wereld van mogelijkheden voor je opengaan.
SingingCoyote13
4 maanden geleden
als je werkelijk een middel zoekt om wat weg te doezelen en niet meer al te zeer met dagelijkse problemen je bezig te houden zijn er ook nog andere alternatieven, die niet onder drugs of alcohol vallen - zoals hop thee, die niet verslavend is. je moet de hop thee gewoon extra sterk maken, dan krijg je een beetje een roes die lijkt op die van alcohol, maar hop thee is zelf niet verslavend. als je verder kijkt zijn er nog meer van dit soort producten op de markt.
anneliez
4 maanden geleden
Ik drink om mijn zorgen te vergeten..... oeps ik kom er achter dat mijn zorgen kunnen zwemmen, drinken helpt niet ze spartelen alleen maar harder

Antwoorden (1)

Ja. Psychische klachten en een verslavingsprobleem komen relatief vaak samen voor. Veel cliënten met psychische klachten gebruiken overmatig veel alcohol of drugs. Daar zijn verschillende redenen voor. Sommige mensen (waaronder dus ook Eric1993) proberen zich door alcohol of drugs even wat beter te voelen. Anderen krijgen door hun gebruik juist psychische klachten of ze worden erger. Ook een biologische aanleg of traumatische gebeurtenis kan een rol spelen.

In het begin kun je misschien even ontsnappen aan de pijn of het verdriet door te drinken of te gebruiken. Maar er ontstaat een vicieuze cirkel waardoor je juist nog erger depressief wordt. Het gevolg is een neerwaartse spiraal. De echte oorzaak verdwijnt niet maar jij hebt het gevoel dat je niet meer kunt functioneren zonder dat middel en bent er dus van afhankelijk geworden.
Amadea
4 maanden geleden