Wanneer is het lichaam nou ècht verslaafd aan nicotine van het roken van tabak?

Ik rook af en toe een paar sigaretten op een dag. Ik krijg dan vaak de reactie dat ik verslaafd raak aan die rotzooi. Toch heb ik soms weken dat ik niet rook. Lichamelijke afhankelijkheid is iets wat ik absoluut niet wil en tot nu toe is dat ook niet zo. Maar wanneer is het lichaam nou echt verslaafd aan roken?

een jaar geleden
2.1K
TurfGraver
een jaar geleden
De sterkte van de verslavende werking van nicotine is vergelijkbaar met stoffen als heroïne en cocaïne.
Je bent lichamelijk verslaafd als er ontwenningsverschijnselen optreden wanneer met het gebruik van nicotine wordt gestopt.
Je bent geestelijk verslaafd als stoppen gepaard gaat met sterke verlangens naar het roken. Dit gevoel is vaak gekoppeld aan specifieke situaties, die herinneren aan de gewoonte om te roken.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Mmm, zo begon ik ook - ooit - met roken: ik kon bést telkens een tijdje stoppen. Tot ik dat niet meer kon... Ik heb jaren gerookt (20 jaar, of zo?) en ben er toen met heel veel moeite, en een aantal pogingen pas vanaf gekomen. Misschien heb je iets aan mijn ervaring: ik zou je willen aanraden om er gewoon helemaal mee te stoppen - ongemerkt raak je toch verslaafd, en dan heb je écht een probleem!

Antwoorden (1)

Er zijn enkele aanwijzingen die kunnen duiden om een rookverslaving:

Je hebt vaak zin om te roken en denkt er veel aan.
Je rookt meer en vaker dan in het begin.
Je hebt het idee dat je beter functioneert na het roken.
Je voornemen om roken te verminderen of te stoppen werkt niet.
Je wordt onrustig en voelt je niet goed als je een tijdje stopt met roken.
Je rookt om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.
Je blijft roken terwijl je weet dat dit slecht is voor de gezondheid.

Nicotine en andere schadelijke stoffen in sigaretten kunnen zorgen voor meerdere lichamelijke klachten, zoals:

Klachten aan de longen
Hoesten
Een slechte conditie
Een hoge bloeddruk
Een slecht of verminderd reuk- en smaakvermogen
Naast deze klachten kun je last krijgen van een slechte adem, aanslag op je tanden en gele vingers.
een jaar geleden