Is er een afkick kliniek voor een caffeine verslaving?

Ik had gevraagd bij SGGZ maar ze zijn alleen voor alcohol en drugs verslavingen

een jaar geleden
2K
Pieterke
een jaar geleden
Voor zover ik weet bestaat er geen kliniek voor cafeïneverslaving maar het moet toch mogelijk zijn om zonder hulp van een psychiater of psycholoog af te kicken? Er staan op internet veel tips daar over. Heb je die al eens geprobeerd?
SentWierda
een jaar geleden
@Anna95. Wat versta je onder cafeineverslaving?
Drie kopjes koffie per dag? Tien per dag? Dertig per dag?
Thecis
een jaar geleden
Cafeïne is niet lichamelijk verslavend. Zelfs bij gokken, gaming en seks heb je het beloningscentrum dat er voor zorgt (aanmaak dopamine als ik me niet vergis) dat deze zaken verslavend (kunnen) maken.
Voor cafeïne heb je wel een lichamelijke wenning, maar volgens mij niet een lichamelijke afhankelijkheid. Maar hier kan ik fout in zitten.
Anna95
een jaar geleden
Ik drink veel te veel koffie en energie drank op een dag , soms 10 soms 20 per dag en ik kan er niet mee stoppen omdat ik er afhankelijk van ben. Dit is al jaren zo en begon 15 jaar geleden toen ik begon met werken. Ik kan er zelf niet mee stoppen vandaar dat ik keek naar een afkick kliniek

Antwoorden (1)

Nee, omdat een mens niet zodanig afhankelijk van cafeïne kan zijn dat het onmogelijk is om daar op eigen kracht van af te komen. Afkicken betreft het stoppen met gebruiken van verslavende middelen zoals drugs, alcohol of bepaalde medicijnen of het stoppen met verslavende gewoontes zoals gamen of gokken. Een mens kan daar zodanig aan gewend zijn geraakt dat zijn of haar lichaam protesteert met afkickverschijnselen. Het stoppen of minderen van het tot zich nemen van cafeïne zal hooguit een paar dagen hoofdpijn en slaperigheid geven, maar daar herstelt het lichaam snel van en het dwingt de psyche niet om tóch die gewende hoeveelheid koffie, cola of energiedrank te drinken. De persoon zal zich daarna juist zodanig fitter gaan voelen dat er blijdschap zal zijn om het ophouden of matigen.
Amadea
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Hoofdpijn en slaperigheid zijn dan toch juist afkickverschijnselen?
Amadea
een jaar geleden
Nee hoor, want het is puur lichamelijk en niet geestelijk.
Thecis
een jaar geleden
Afkickverschijnselen kunnen zeer zeker ook lichamelijk zijn. Denk aan bepaalde drugsverslavingen waarbij koorts en rillingen voorbij komen bij het afkicken. Vooral bij de morfine derivaten (zoals heroïne en fentanyl) zie je o.a. dit soort lichamelijke afkickverschijnselen.
Of bedoel je dat de hoofdpijn en slaperigheid geen lichamelijke oorzaak hebben maar een geestelijke oorzaak?
LeonardN
een jaar geleden
@Amadea
Je schrijft:
"AFKICKEN betreft het stoppen ..... aan gewend zijn geraakt dat zijn of haar LICHAAM protesteert met afkickverschijnselen." Als iemand dan tegenwerpt dat de verschijnselen die jij beschrijft voor caffeïne daar juist onder kunnen vallen, dan is het toch absurd om dat af te wimpelen als lichamelijk, terwijl je zelf eerder dus stelde dat het LICHAAM protesteert?! Je schrijft iets, maar je lijkt iets anders te bedoelen (geestelijk afkicken).
Laat ik iets schrijven en kijken in hoeverre je het daarmee eens bent. Van drugs die men behandelt in klinieken moet je lichamelijk maar vooral ook geestelijk afkicken.
Van caffeine heb je hoogstens de lichamelijke ontwenningsverschijnselen.
(ik zeg niet dat dit waar is, maar is dit wat jij bedoelt?) Oh en je bronvermelding mist wederom:
https://www.vnn.nl/meer-over-middelen/kenmerken-van-drugsgebruik/afkicken
De bron schaart nu juist hoofdpijn en slaperigheid (als: vermoeidheid) onder lichamelijk afkicken.
SingingCoyote13
een jaar geleden
dit kan toch allemaal per persoon verschillend zijn ? qua intensiteit van de verslaving op verschillende gebieden. verslavingen zelf zijn toch ook allemaal verschillend. ik bedoel gokken is niet drank en roken is niet gamen.