Wat is het gevolg na jaren zonder alcohol terug alcohol te drinken?

Ik heb een 3 tal jaar geen alcohol meer gedronken. Daarvoor dronk ik met een gemiddelde door de week 2 zwaardere bieren per avond en weekend dagen 5 ongeveer.Soms iets meer soms iets minder.
Ga ik als nog eens iets drink automatisch terug aan dat aantal zitten. Of kan het ook met nu en dan 1tje ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Ritsuka
6 jaar geleden
je gaat niet automatisch terug naar dat aantal, je controleert zelf hoeveel je besteld en drinkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelf wil ik niet terugvallen in de gewoonte iedere dag te drinken. Als ik in vietnam ben geven mijn vrienden me weer bier. Dan drink ik wel 6 of 7 glazen. Kom ik weer thuis, dan drink ik niet meer. Als ik dat wel zou doen, val ik weer gauw terug in mijn oude gewoonte.
Niet aan beginnen.
Het is wel anders dan met roken. Eén sigaret en je bent verkocht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mocht je echt alcohol verslaafd zijn geweest en je drinkt een borrel dan kan het direct weer raak zijn . Ik zelf heb door gezondheid's problemen en medicijn gebruik wel eens een periode bijna geen alcohol gedronken ja dan kan het ineens hard aankomen . Drink nooit alleen en niet als jezelf niet goed voelt

Antwoorden (1)

Nee, je gaat niet automatisch terug naar je oude gedrag en de oude hoeveelheid drank. Wel is het raadzaam rekening te houden met je oude gewoonte en je ervaringen in het verleden met (te) veel drank. Misschien is het een advies een familielid, vriend(in) of collega te vragen je in de gaten te houden als je gaat drinken bij een sociale gelegenheid? Alleen, dus in je eentje gaan drinken is overigens sowieso niet aan te raden.

Een ander advies is misschien eens op te schrijven hoe je oude ervaringen met (te veel) drank waren. Ik begrijp dat je die situaties wil voorkomen. Door de ervaringen op te schrijven word je weer herinnerd aan wat je in de toekomst wil voorkomen. Zo heb je een extra stimulans om niet te veel te drinken.

Toegevoegd na 33 minuten:
Als je een ander zou vragen jou in de gaten te houden, betekent dat overigens niet dat je zelf niet meer verantwoordelijk bent voor je drankgebruik! Je blijft zelf natuurlijk hiervoor verantwoordelijk!
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Een ander vragen is moeilijk... De alcoholverslaving heeft de nare eigenschap dat je het de ander gaat verwijten wanneer je niet aan je verslaving toe kan geven. Of je het als ex-verslaafde bij 'normaal drinken' kan laten of niet, dat is heel afhankelijk van de persoon. Héél veel ex-verslaafden vinden het verdoemde moeilijk om maat te houden. Het meest safe is het om de nul vast te houden, maar als je dat niet wil, leg jezelf dan hele strikte regels op !!! Zéker in het begin (=de eerste 5 jaar)