Hoe gaan de longblaasjes kapot van roken?

Ik bedoel vooral het proces. Wat gebeurt er precies tot het kapot gaan ervan?
Bijvraag: Hoe snel kan dat gaan? Hoeveel moet je al roken voordat het gebeurt?
Reden: Ik rookte wiet en inhaleerde opeens een straffe brok en te veel ervan. Dat deed erg pijn. Mijn keel bleef branden en een half uur erna pikte mijn keel nog een beetje. Drinken hielp niet. Sindsdien maak ik mij zorgen, want als het over mijn gezondheid gaat kan ik opeens obsessief worden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Sindsdien maak ik mij zorgen, want als het over mijn gezondheid gaat kan ik opeens obsessief worden."
Komt erg vreemd over als ik het eerste deel van de vraag lees.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161 Leg je wel genoeg nadruk op het woord opeens dan?
Voor mij is die zin in combinatie namelijk heel logisch.
Eerst maakt iemand zich niet (zo) druk en opeens wel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
We kunnen muggenziften over woorden, maar ik denk veel eerder aan: "Bezin eer ge begint"
Reddie
4 jaar geleden
Nee, de longblaasjes gaan niet kapot van roken.
Ik rook al 60 jaar ongefilterde shag, en mijn longen doen het nog prima.
De rotzooi wordt door mijn longweefsel verpakt in slijmproppen die ik vervolgens ophoest (1 of 2 keer per dag) en dan zijn ze weer schoon.

Het beste antwoord

Gifstoffen van de sigarettenrook breken de dunne wanden van longblaasjes langzamerhand af. Dit is echter wel een proces van jaren.
Beschadigde longblaasjes kunnen niet meer herstellen.

Een bron meldt dat longblaasje kapot gaan door het vele hoesten. Een roker moet veel hoesten doordat de trilhaartjes door de teer in de longen vastgeplakt zitten. Maar ik heb hier geen door onderzoek onderbouwde bevestiging voor kunnen vinden.
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Schadelijke stoffen als roet en stofdeeltjes worden meestal tussen de longblaasjes opgeslagen. Daar blijven de stoffen achter, waardoor de longen van rokers uiteindelijk echt zwart worden. De schadelijke stoffen hebben tussen de longblaasjes de kans om invloed uit te oefenen op de celwanden van de longblaasjes. Die kunnen zich vervolgens gaan delen op verkeerde manieren, waardoor kanker ontstaat.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@fremar
Het gaat niet "tussen de longblaasjes" zitten,maar erin. De roet en teer uit de rook bevatten PAK's (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen) die we ook tegen komen bij dieseluitstoot en zwart gebrand vlees op de BBQ. Deze PAK's veranderen het DNA in de cellen en veroorzaken zo kanker.