Baaitabak is een ongesausde mix van verschillende tabaksoorten, speciaal bedoeld voor pijprokers. Door de fijne snede brandt het tabaksmengsel heel goed. Het hoofdbestanddeel van de mix is een tabaksoort uit Maryland (USA), die naar Europa werd geëxporteerd vanuit de Baai van Chesapeake. Daar komt de naam vandaan: “baai-tabak.”
Amadea
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord Amadea!

Andere antwoorden (2)

Baaitabak (afgeleid van Chesepeake Bay, Marylan, U.S.A., van waaruit veel tabak werd verscheept) is een lichte natureltabak, die vlot rookt. Dit is een tabak waar dus geen aromastoffen aan toe zijn gevoegd. Tenminste 60% van de melange bestaat uit air-cured tabak. Baaitabakken komen het beste tot hun recht in een pijp met ruime kop.
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord.
Baaitabak is een woord dat meestal wordt afgekort tot: baai. Baai is fijngesneden lichte pijptabak. Genoemd naar Chesepeakebaai (Chesepeake Bay), Maryland (VS).
Baai is vooral bekend in Friesland en Groningen. De beste variant wordt herenbaai of Friese herenbaai genoemd.
Bron: Van Dale.
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Leuke informatie. Dank je wel!