Hoe snel herstellen de longen en zijn ze weer 'schoon' na roken?

Ik ben een gezelligheids roker, al zo'n drie jaar. Ik denk dat ik circa 6-8 pakjes heb gerookt in die tijd (120- 160 sigaretten). Hoeveel schade heeft dit aan mijn longen gedaan en zullen deze weer 'schoon' kunnen worden!? En hoe groot is de kans op kanker met dit tempo roken. Ben van plan te stoppen, ook al ben ik niet echt een 'roker'. Gezelligheid hangt toch niet echt van het roken af voor mij en heb ook niet het gevoel dat ik verslaafd ben.(nooit echt drang naar sigaret, rook gewoon mee op feestjes:) )

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Tijdelijke123. De omgeving waar iemand verblijft heeft ook invloed op het herstel van de longen. Mijn broer was jaren lang hart- en longspecialist in de vroegere kliniek in Waldkirchen in Glottertal (Die Schwarzwaldklinik van de dramaserie bestond echt) . In de Waldkirchen-klinik zijn patiënten bekend met geblakerde longen die na tien weken al "schoon" waren. Te vergelijken met de longen van een niet-roker die in het centrum van Freiburg woonde.

Antwoorden (1)

Moeilijk te beantwoorden vraag,hangt ook af van persoon tot persoon:in uw geval kom je cijfers tegen van 1 jaar tot zo'n 5 jaar.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij 160 sigaretten in drie jaar krijg je geen zgn geteerde longen. Ook longkanker krijgen hangt af van een combinatie van factoren. De leefomgeving is een factor, maar ook je eigen genetische aanleg waar je geen invloed op hebt.