Mag je onder de 18 een vapepen kopen online?

Ik heb een paar pennen gezien online die ik gewoon zou kunnen kopen maar word er dan gecheckt als ik het pakketje krijg of ik 18+ ben of niet

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Het is niet zozeer dat jij het niet mag kopen, maar meer dat iemand het jou niet mag verkopen. Of Chinese websites/leveranciers daar zich druk om maken betwijfel ik.

Antwoorden (2)

Alleen voor verkoop van alcohol en tabak gelden wettelijke minimum leeftijden. Dus wat dat betreft is er geen minimum vereiste leeftijd om online iets te kopen. Echter: Kinderen jonger dan achttien jaar mogen beslissingen niet altijd zelfstandig nemen. Volgens de wet mogen zij daarom alleen iets kopen als hun ouders daarvoor toestemming hebben gegeven. Maar die toestemming hoeven de ouders niet altijd expliciet te geven. Bij sommige producten mag de verkoper ervan uitgaan dat toestemming is gegeven. Bijvoorbeeld bij een schoolagenda of een cd. Voor welke producten dit geldt, hangt af van de omstandigheden. Zoals de leeftijd van het kind en de prijs van het product. Ook verandert dit in de loop van de tijd. Iets wat een kind vroeger niet mocht kopen, is nu misschien wel heel gewoon. Wanneer een minderjarig kind iets heeft gekocht of een dienst heeft afgesloten zonder toestemming van de ouders en de verkoper of dienstverlener mocht er ook niet vanuit gaan dat die toestemming gegeven is dan hebben de ouders het recht om de overeenkomst te 'vernietigen'. Dit betekent dat zij de verkoper kunnen vragen het product terug te nemen of de dienst terug te draaien. De verkoper of dienstverlener moet dan het geld teruggeven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/roken/regels-e-sigaret
Om vapepen sites te bezoeken en de pennen te kunnen lkopen dient men 18jaar of ouder te zijn.
Bij aflevering van het pakket geldt er legitimatieplicht.
Als je niet kunt aantonen dmv een geldig identificatiebewijs geeft de bezorger het pakket niet af.
Toegevoegd op 18 mei 2019 02:02: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geld dit ook voor Chinese sites zoals aliexpress want daar kan je wel gewoon op de site zonder legitimatie
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Anoxniem0, Bij sommige webshops in China word je voor een bestelling van vape pennen doorgestuurd naar de leverancier.
Als mijn informatie klopt dan komt er, zeker als je bij Alie express koopt, een sticker op het pakket met de volgende tekst:
Legal disclaimer
Under age sale is pohibited
Depending on your country/region legal smoking age. 18+ and over21+ in oher countries/regions
Warning
This product is not intended for use by persons under legal smoking age.
https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/bezorging-pakketten/id-check-aan-de-deur/
Bij overtreding door gebruik te maken van sluiproutes, ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Gisteren stond nog een stuk in de krant dat aliexpress zich niet houdt aan de Europese regelgeving. Als je dit probeert en het gaat mis, moet je zelf op de blaren zitten.
LeonardN
4 jaar geleden
Welke blaren en welke overtreding dan precies?
Volgens mij is enkel de verkoper schuldig bij verkoop aan minderjarigen, niet de koper.
Hoogstens wordt het pakketje teruggestuurd als koper geen id kan laten zien in mijn optiek.