Mag je een vape dampen (roken) als je onder de 18 bent?

Mag je als je 17 bent een vape dampen in het openbaar zonder nicotine en met nicotine?

Toegevoegd na 1 uur:
"Ierland en het Verenigd Koninkrijk hanteren een minimumleeftijd om te mogen roken van 16 jaar. In de overige EU landen (waaronder Nederland) geldt geen ondergrens."
Je mag dus in ieder geval roken alleen geldt dit ook voor de vape / e-sigaret?
(Bron: https://www.rokeninfo.nl/meer/vraag-en-antwoord/resultaten/antwoord/?vraag=32440)

Toegevoegd na 1 uur:
*( Bron: https://www.rokeninfo.nl/meer/vraag-en-antwoord/resultaten/antwoord/?vraag=32440 )

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
22.1K

Antwoorden (1)

Ja, net zoals je in het openbaar mag roken als minderjarige, zo mag je ook in het openbaar een e-sigaret roken of dampen. Kopen mag net als andere tabakswaren niet, maar men moet de situatie niet verwarren zoals die voor alcohol geldt waar zowel kopen als bezitten onder de 18 verboden is.

Toegevoegd na 13 minuten:
In de bronnen zie je direct het verschil tussen alcohol en rookwaren. Bij alcohol zie je direct de nadruk op verbod van bezit en verkoop, bij rookwaren en e-sigaretten zie je enkel het verkoopverbod.