hoe zit dat nu eigenlijk met de sterkte van tandvullingen bij de tandarts

mijn tandarts zegt wil je een vulling die vergoed wordt maar die is minder hard en blijft maar 2 a 3 jaar zitten.een vulling van mij blijft 10j zitten maar je moet bijbetalen maar liefst 116 euro voor 2 vullingen.Ik vind dat geldklopperij.Je zou alleen het verschil van materiaal moeten betalen zegt hij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.9K

Antwoorden (7)

Volgens mij klopt dit niet. Bel eens met je verzekering en vraag hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klinkt wat vaag.. neem inderdaad contact op met je verzekering; zij gaan hierover toch? (Daar heb ik niet veel verstand van, maar dat lijkt mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Vroeger was alles beter" de paar vullingen die ik heb (amalgaam dat wel) zitten er al bijna 40 jaar in. 1 laatst geplaatst (12jaar geleden) maar heb nog nooit gehoord dat er verschil inzit welke je vergoed krijgt.
Ik zou dit maar eens goed bij je verzekering navragen en bij je tandarts wat het daadwerkelijke verschil is.
Ik denk namelijk dat er geen 1 verzekering is die een vulling vergoed die maar een paar jaar blijft zitten wat dan weten ze zeker dat ze straks weer kunnen "dokken"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vullingen blijven volgens mij langer zitten. Wel is het zo dat de licht gekleurde vullingen minder sterk zijn dan die donkere van vroeger. Maar ik heb er nooit van gehoord dat je bij moet betalen. Je kan bij de tandarts vragen welke code bij de behandeling hoort. Je kan dan bij je verzekering navragen of de bijbetaling dan klopt en of de behandeling ook daadwerkelijk is als wat je tandarts zegt dat het is.

Er zijn namelijk landelijk afgesproken handelingen die tandartsen doen. Daar zijn de kosten van te voren bepaald. Op basis van die afspraken vergoed je verzekering eenhandeling wel of niet. En dat is ook weer afhankelijk of je aanvullend verzekerd bent voor je tandartskosten of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb heel wat vullingen maar ze blijven allemaal langer zitten dan 2 a 3 jaar de meesten zitten er wel 15jaar in. Misschien moet hij nog maar eens terug naar school om het vak maar eens te leren. Ik zou de verzekeringsmaatschappij maar inlichten Kunnen ze hem in de gaten houden. Komen er meer klachten kunnen ze hem op een lijst zetten van tandartsen waar zij geen goede ervaring mee hebben. Het zelfde als bij die ziekenhuizen die nu op een zwarte lijst staan i.v.m. borstkanker operaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig vandaag bij de tandarts geweest en er weer een leuk wit vullinkje bij gekregen.
Hij vertelde me dat hij de volgende keer enkele oudere vullingen moet vervangen, omdat die moderne witte vullingen minder lang goed blijven dan die oude, grijze amalgaan vullingen.

Dus ja, er zit verschil in hardheid. Maar ik heb dan toch liever die witte (tandkleurige) vullingen die minder lang meegaan dan die lelijke grijze die lang blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt inderdaad niet. Wat wel klopt is dat amalgaamvullingen duurzamer zijn dan witte composiet vullingen.