Wat doet amalgaam met je lichaam ? Als je het per ongelijk hebt ingeslikt.

Ik heb een paar kiezen waar die rotzooi inzit en volgens mij heb ik bepaalde stukjes per ongelijk al ingeslikt. Wat kan ik het beste doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
13.9K

Het beste antwoord

Er gebeurt helemaal niets , morgen liggen de stukjes in de wc-pot.
Amalgaam is een verbinding waar oa kwik in zit. Echter in de loop van de tijd is de legering een stabiel metaal geworden , waar het kwik chemisch is gebonden .
Amalgaan werd vroeger gebruikt om tanden en kiezen mee te vullen.

Waarschijnlijk zijn die stukjes amalgaam alweer jaren oud.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie ook www.skepsis.nl/amalgaam.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Amalgaam bevat veel kwik en we weten dat kwik in grote hoeveelheden giftig is voor de mens.

Wanneer het in je lever terecht komt (zoals met alle afvalstoffen en giftige metalen) dan kan het bepaalde lichamelijke klachten geven. De bekendste is chronische vermoeidheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaliter wordt wat je inslikt weer door je ontlasting uitgescheiden. Er is echter aan het amalgaam gewerkt en daardoor kan er kwik zijn gaan lekken. Ook amalgaamvullingen die ongemoeid zijn gelaten kunnen kwik lekken in je lichaam, maar deze behandeling zou de laatste druppel kunen zijn die acute verschijnselen zou kunnen laten ontstaan. Let er dus op wanneer je ineens; stijfheid in je nek krijgt,
gevoel krijgt dat je niet goed kunt doorademen,
dichtgeknepen keelgevoel,
erg snel moe wordt,
je je lamlendig gaat voelen,
last krijgt van hyperventilatie.

Mocht dit gaan optreden of je blijft ermee zitten laat je dan eens checken door een bio-tandarts. Dit zijn speciale kwikvrije tandartstechnici die kunnen evalueren wat er aan de hand is en ze kunnen ook onder de juiste richtlijnen en omstandigheden je amalgaamvullingen verwijderen.
13 jaar geleden
ik denk dat het meer kwaad doet als het in je kies zit, dan wanneer je het uitpoept.
je kunt het amalgaan ook laten vervangen door witte vullingen.
heb ik ook gedaan, maar de tandarts vond het niet leuk, want die witte vulling was slecht voor z'n handen, zei hij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft hij dan geen handschoenen aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet het niet, het is alweer 20 jaar geleden, maar hij had later ook krantenstukjes op z'n prikbord hangen van tandartsen die om die reden moesten stoppen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die witte vullingen hebben inderdaad ook nadelen. Niet alleen voor de tandarts, ook voor jou. Maar daar hoor je niet van, dat gegeven is niet zo populair.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De witte vullingen zijn in elk geval minder sterk, en je moet er (als tandarts) voor etsen, zodat de boel goed blijft zitten, dus dat zal in elk geval niet goed voor de handen van de tandarts zijn geweest in de tijd dat ze nog niet standaard handschoenen droegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, 20 jaar geleden waren de witte vullingen nog niet zo goed als nu. Ze konden er eerst ook alleen maar kleine gaatjes mee vullen. Tegenwoordig kunnen ze bijna een complete kies ermee opvullen.
Dat er nadelen aan zitten geloof ik wel. Alles heeft zijn voor en nadelen.
Vanuit de alternatieve hoek wordt dan chlorofyl geadviseerd. Dit zou alle kwik uit je lichaam reinigen. Een goede drogist kan je hierover adviseren.
Als dat niet bij je past, even naar je tandarts gaan voor advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amalgaam wat door de tandarts gebruikt wordt is een legering van kwik en zilver, het is GEEN VERBINDING maar een oplossing van zilver in kwik. met een stolpunt wat enige honderden graden is.
Dus wordt het enigszins door maagzuur aangetast, wat als chloride kan worden opgenomen.
Wat niet aangetast wordt, wordt via de natuurlijke weg uitgescheiden, de nieren halen de gevormde ionen grotendeels weer uit het bloed.
Amalgaam is giftig, het wordt echter, zeker als vulling , nauwelijks vanuit de mond opgenomen in het lichaam, veel meer komt vrij bij het vullen EN verwijderen van de vulling.
Sommige mensen zijn allergisch voor amalgaam.
Toch is het maar de vraag om alle vullingen door witte te laten vervangen, soms kan dat niet (door de plaats) en bij het verwijderen van veel amalgaam kan je veel in een keer binnen krijgen.
Als dus een amalgaamvulling versleten is , is het een goede zaak deze te laten vervangen door een witte vulling, wat nu ook standaard gebeurt.
Als je niet allergisch voor amalgaam bent, hoef je je er geen zorgen om te maken.
Je moet bij het verwijderen van deze vullingen dus altijd rekening houden met het vrijkomen van deze rommel.
Een goede tandarts (assistente) zal op bedreven wijze de amalgaam met de speekselzuiger vangen, zodat je dan vrijwel niets binnen krijgt.
Zit er wat in je mond, slik dan niet, zodat de assistente het weg kan zuigen.
Knapt een vulling, probeer dan de hele hap uit te spugen , zodat het stukje amalgaam niet in je maag terecht komt.
Eigenlijk kan het alleen daar opgelost worden.
Dat is goed te vermijden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Puur chemisch gesproken is zilver ongeveer 10X zo giftig als kwik als je de mac waarden bekijkt.
Nadeel van zware metalen (als kwik en zilver) is dat het zich in je lichaam ophoopt.
Het vermijden van deze stoffen is dus aan te raden.
Zilver kan alleen in ionvorm opgenomen worden en kwik als damp en in ionvorm.
Alleen bij een nog niet uitgeharde vulling kan kwikdamp vrijkomen, heeft zich het amalgaam gevormd (na ongeveer 20 minuten is het oplossen van het zilverpoeder in het kwik voltooid) dan komt er geen kwikdamp meer vrij.