Wat gebeurt er wanneer een kind van 6 jaar te veel tandpasta (met fluoride) heeft gegeten?

Kindertandpasta.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
4.4K

Antwoorden (6)

Niks, zolang het incidenteel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal weinig kwaad kunnen denk ik,de hoeveelheid fluoride in één tube is in verhouding tot giftigheid zo beperkt dat dit geen schadelijke gevolgen heeft
13 jaar geleden
Als het eenmalig is, kan het niet veel kwaad. Gebeurt dit vaker dan kunnen er bruine vlekken op het tandglazuur ontstaan.

Fluoride kan overgevoeligheid en allergische reacties veroorzaken en is steeds vaker verdacht bij verschillende ziekten, waaronder maagreflux, botstoornissen, diabetes, schildklieraandoeningen en mentale stoornissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoornissen in de ontwikkeling van het gebit kunnen bepaalde verkleuringen veroorzaken. Fluorose is een voorbeeld van zo'n stoornis. Het ontstaat doordat kinderen gedurende de vorming van het blijvend gebit te veel fluoride hebben gekregen. Dit geeft witte oppervlakkige verkleuringen in het glazuur van het blijvend gebit. Langdurige ziekte tijdens de peuter- en kleuterjaren kan ook effect hebben op de ontwikkeling van het glazuur en meer vlekachtige verkleuringen geven.

Mijn zoon heeft in het verleden gesnoept van het fluoride potje. Een paar jaar naderhand was te zien door de tandarts dat hij te veel fluoride had gehad.
Bovenstaande is dus extreem. Maar kan wel dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kindertandpasta zit minder fluoride dan in gewone tandpasta. Misschien kun je even met je huisarts of tandarts overleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou de inwerking van kinder tandpasta met fluoride zal niet zoveel uithalen op het lichaam, denk maar eens in hoeveel fluoride de kinderen binnen krijgen als zij een fluoridebadje krijgen bij de tandarts. Ik neem aan dat het niet dagelijks is dat ze een halve tube paste opeten, ander moet je de tube maar eens opbergen.