Mijn kater is 12 jaar en heeft een stinkende adem, hij heeft bij nazicht geen enkele rotte tand. Wat kan ik hier aan doen?

Mijn kater van 12 jaar oud is volgens mij gezond, hij is speels en gedraagt zich als een kat van zijn leeftijd. Maar als hij zich wast of gaapt, is zijn adem niet te harden. Hij heeft geen enkele rotte tand enkel wat tandsteen is aanwezig. Wat zou ik kunnen doen om dit op te lossen? Zijn tanden poetsen zie ik niet zitten, hij laat niet met zich sollen, want dan maak je kennis met zijn nagels!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (6)

De tandsteen kan de slechte adem veroorzaken. De dierenarts kan deze tandsteen verwijderen. De kat wordt voor de behandeling onder narcose gebracht.

Is een vrij normale ingreep, waar u zich geen zorgen over hoeft te maken.
13 jaar geleden
Geef hem brokjes ipv vlees dat kan al helpen. Mocht je dat al doen toch maar naar de dierenarts gaan om tandsteen te laten verwijderen, want dit geeft die nare ademlucht waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een kater van die leeftijd zou ik eens bloedonderzoek laten doen.
ook nierfalen kan een slechte adem veroorzaken.

heb je z'n gebit zelf bekeken, of heeft een dierenarts dit geconstateerd?
als er nog geen dierenarts naar het gebit heeft gekeken, zou ik dat toch even laten doen.
sorry, maar dit was me niet duidelijk.
Rieneke1
13 jaar geleden
Mijn katten zijn vorig jaar naar de dierenarts geweest hiervoor: ze hadden geen directe problemen maar inderdaad wel flink walmende adem. Bij de dame was het minder erg dan bij de ex-heer (ze zijn even oud maar eten net even anders, dat scheelt duidelijk).
Na een middagje bij de d.a. (narcose, gebitsreiniging, bijkomen) hadden ze weer stralende bekkies (veel wittere tanden!) en een frisse adem.
Omdat ze toen toch onder narcose waren heeft de d.a. gelijk bloed afgenomen voor een seniorencheck (ze waren 11), twee vliegen in een klap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, +
IK heb toevallig onlangs gelezen dat appelazijn een uitstekend middel is om een slechte/nare geur bij een dier te verminderen. Een klein scheutje door zijn water en een voordeel is ook nog; de vacht gaat glanzen! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dame (17) is een keer voor een gebitsreiniging (en trekking) geweest, maar is niet helemaal goed uit het roesje gekomen, waggelt af en toe, valt dan om, kijkt verbaast rond, staat op een loopt onverstoord verder... (gelukkig niks anders, maar is een heel vreemd gezicht)

ik ga mijn arme beestje dus niet zo maar meer onder narcose laten brengen. Heb gehoord/gelezen van Virbac Vet Aquadent en ga dit nu maar eens aanschaffen, baat het niet dan schaadt het niet... Misschien een optie voor de seniore diertjes?
Plaatje bij antwoord