Hoeveel kost het om een spalkje te vervangen?

Ik heb nu zo'n 7 jaar een spalkje. Een paar dagen geleden is het draadje gebroken. Ik heb met de tandarts en orthodontist gebeld. Beiden gaven aan dat ze dachten dat het hele spalkje vervangen moest worden. De orthodontist zei dat het ongeveer €100 ging kosten om dit te doen. Dit lijkt mij nogal veel voor een routine klus en minimale materiaalkosten. Is €100 niet te veel? En zo ja, wat is een normaal bedrag voor zoiets?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
30K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Moet het perse vervangen worden na 7 jaar? Mijne mocht er uit na die tijd en het is niet terug geschoven. Zo een draadje heeft ook nadelen met schoonhouden.

Antwoorden (1)

Orthodontiepraktijk Utrecht:
Het vervangen van een retentiebeugel is een tijdrovende en daarom kostbare klus. Een reparatie kost tussen de € 70,- en € 140,-.
Voor het volledig vervangen van je kapotte spalk, inclusief het maken van een nieuw model ben je € 200,- kwijt.

Het tarief dat is vastgesteld door de Nederlandse ZorgAutoriteit (NZA) voor de vervanging van een spalk is € 136,72.

€ 100,- lijkt me dus alleszins redelijk.
SimonV