Mijn tandvlees is onstoken door mijn beugel wat nu?

Ik heb een slotjesbeugel maar bij de laatste condrole hebben ze bij mijn twee voorste tanden boven een stiekje geplaatst want ik had daar een spleetje. Nu staan mijn voorste tanden wel tegen elkaar maar het tandvlees wat eerst tussen mijn tanden zat is nu naar achter geduwd waardoor er een soort bultje zit en daar zit ik steeds met mijn tong aan. Maar dat bultje is onstoken. Ik poets wel mijn tanden gwn goed dus daar ligt het niet aan.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Gebit
2.2K
Erna55
5 jaar geleden
Bel de orthodontist en vraag deze om advies.

Antwoorden (1)

Goed tanden poetsen is helaas niet voldoende. Schaf ragertjes aan om je tanden en kiezen echt goed schoon te houden. Met name de ontstoken plek, ook al kan dit pijn doen. Je zult schrikken hoeveel troep je daarmee nog weghaalt.
Als de ontsteking aanhoudt, zou je een mondspoelmiddel als Oxyfresh kunnen aanschaffen. Dat doodt alleen de slechte bacteriën, in tegenstelling tot veel andere middelen (Ik heb er zelf uitstekende ervaringen mee).

Tot slot: het beste kun je natuurlijk even de orthodontist bellen voor advies.
__________________

Op de onderstaande wijze kunt u ragers het beste gebruiken om tandplaque te verwijderen:
Maak de rager eerst nat onder de kraan en doe er geen tandpasta op. Pak de rager tussen duim en de wijsvinger vast en duw deze vanaf de buitenkant tussen tanden en kiezen. Met de andere vingers steunt u tegen de aangrenzende tanden of kiezen. Voorkom doorschieten.
Een rager moet tijdens het gebruik enige weerstand ondervinden, maar de metalen kern (draad) mag de tanden of kiezen en het tandvlees niet raken. Sluit uw mond iets als u de rager achter in uw mond gebruikt. Hierdoor vermindert de spanning van uw wangen. Voor de tussenruimten achter in de mond kunt u de rager een beetje ombuigen.
Voorkom prikken in uw tandvlees. Prikt u toch in uw tandvlees? Zet de rager dan iets schuiner in. Bij de bovenkaak schuiner van boven, bij de onderkaak schuiner van onderen.
Beweeg de rager een paar keer heen en weer. U kunt daarbij soms het raakvlak met de tand vergroten door van richting te veranderen (X- figuur).
Als u merkt dat de rager bij gebruik nauwelijks nog weerstand ondervindt, kunt u beter een maatje groter proberen. Vaak is het nodig diverse maten naast elkaar te gebruiken. Tip: bij grote tussenruimten kan het handig zijn om twee ragers tegelijk in te brengen.
Reinig alle tussenruimten waarin een rager past. Ragers kunnen verschillende keren worden gebruikt. Spoel hen daarom na afloop goed af en laat hen drogen.
https://www.dentalzorg.nl/blog/ragers/
SimonV