Kan zich tandplaque en tandsteen afzetten op kronen en implantaten?

Op natuurlijke kiezen kan zich tandplaque afzetten. Als ik het goed heb begrepen, ligt tandplaque aan de basis van tandsteen.

Kan tandplaque zich ook afzetten op kronen en implantaten, of zet het zich alleen af op tandglazuur?

Cryofiel
5 jaar geleden
in: Gebit
5.4K

Antwoorden (1)

Tandplak hecht ook aan kronen en implantaten.
Tandplak is een dun, vaak onzichtbaar, kleverig laagje dat zich gedurende de dag op de gebitselementen afzet. Tandplak bestaat hoofdzakelijk uit opgeloste voedselstoffen, slijm en bacteriën (onder andere melkzuurbacteriën) die de suikers en de koolhydraten in de mond afbreken tot zuur.
Bepaalde soorten bacteriën in tandplak, waaronder Streptococcus mutans, vormen uit suikers uit de voeding een zuur. Dit zuur lost eerst het glazuur op en later ook het er onder gelegen tandbeen. Op gebitselementen zonder glazuurlaag kan dit natuurlijk niet gebeuren.
Toch is dagelijkse mondhygiëne is bij kronen en bruggen wel belangrijk. Vooral het tandvlees rondom de kroon of brug moet je goed reinigen. Een kwetsbare plek is de rand van de kroon of brug. Daarop kan gemakkelijk tandplak achterblijven
SimonV