Kan teruggetrokken tandvlees door te hard poetsen zich vanzelf herstellen?

Vanavond merkte ik acute pijn bij mijn ondertanden rond de linkse snijtand bij het drinken van koud water. Ik had vandaag al vaker en ook iets harder gepoetst dan normaal. In de spiegel zag ik dat het tandvlees bij mijn linker snijtand paarser was vanwege naar mijn idee veel bloedtoevoer en zag ook dat het tandvlees iets lager was dan bij mijn rechterkant. Kan dit zich nog vanzelf herstellen? Zo ja: kan ik dit proces versnellen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
5.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voortaan je tanden poetsen met een zachte tandenborstel. Die harde zijn te hard. Als je het met rust laat, wel zachtjes poetsen natuurlijk, komt het wel weer in orde..
Cryofiel
6 jaar geleden
Klopt, jodokus52.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik had dat 2 jaar terug ook. Mijn tandarts zei "stop met poetsen met de hand. Daardoor ga je vaak onnodig hard schrobben!" En verdwenen tandvlees komt niet meer helemaal terug. Je tandhals komt dan bloot te liggen en dat gaat pijn doen. Ik heb diezelfde dag een elektrische tandenborstel gekocht bij de kruidvat (huismerk €19,00) en borstelkopjes zijn vele malen goedkoper dan die van Oral-B. Na een paar dagen merkte ik al verschil. En nu bijna geen last meer. Af en toe wel eens met bijvoorbeeld ijs of harde snoepjes. Maar ik kan wel weer zonder problemen warme of kouden dranken drinken. Ze zeggen dat de goedkope elektrische tandenborstels van kruidvat en Oral-B te weinig rotaties maken. Mogelijk is dat zo in vergelijking tot dure elektrische tandenborstels. Maar ze zijn nog altijd beter dan een hand tandenborstel. En ik heb minder tandsteen dan voorheen. Mijn advies: "Ga elektrisch poetsen."
De tandenborstel doet het werk jij moet hem alleen langs je tanden verplaatsen. https://www.tandartsinformatie.nl/sb/terugtrekkend-tandvlees/
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik heb deze tandenborstel
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-ultradent-xpert-cleaning-elektrische-tandenborstel/p/4247692 Oral-B heeft ook een goedkope:
https://www.kruidvat.nl/oral-b-vitality-sensitive-clean-elektrische-tandenborstel/p/1996933 Die van Kruidvat is iets duurder. Maar maakt 8800 rotaties in tegenstelling tot de Oral-B met 7600 rotaties. Kruidvat heeft er nog 1 van eigen merk. Goedkoper dan de Oral-B en die andere van het eigen merk, maar die is momenteel niet op voorraad in de webshop:
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-ultradent-essential-clean-elektrische-tandenborstel/p/4247804
Ook die heeft betere specificaties dan de Oral-B. En de borstelkopjes van Kruidvat (passen niet op de Oral-B, en die van Oral-B passen niet op die van de kruidvat) kosten een stuk minder. Check hier de prijzen van de opzetborstels.
https://www.kruidvat.nl/mondverzorging/opzetborstels/c/30289

Het beste antwoord

Ja, zeker als je nog relatief jong bent, herstelt teruggetrokken tandvlees zich.

Ik ben ook ooit in de praatjes getrapt van iemand die beweerde dat je juist 'stevig' zou moeten poetsen. Dat ging ik doen - met de (inmiddels bekende) problemen als gevolg. Mijn tandvlees trok zich terug en ging bloeden, en mijn gebit werd gevoelig voor kou, en ook voor warmte.

Het tandvlees herstelt zich vanzelf zodra je teruggaat naar normaal poetsen. Dus weinig druk.

Wat kan helpen is flossen of stokeren: daarmee verwijder je net wat meer voedselresten rondom (of tussen) het tandvlees. Daardoor krijgt het tandvlees extra 'rust' om goed te herstellen.

Andere manieren om het herstel te versnellen zijn er bij mijn weten niet.

In mijn geval krijg ik tegenwoordig, jaren later, complimenten van mijn tandarts dat mijn tandvlees zo gezond is, niet teruggetrokken, en 'goed aanligt', zoals zij het noemt. Ik wens jou hetzelfde toe!

Cryofiel
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Mijn vrouw heeft dit probleem ook en nu weet ik niet of ze in de 'relatief jong' categorie valt met 54, maar ik zal haar zeker dit antwoord doorgeven. De tandarts kwam met een speciaal soort tandpasta, maar dat maakte het alleen nog erger.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat bij terug trekkend tandvlees meer nodig is dan zachter poetsen, een regelmatig bezoekje aan de mondhygiënist voor het aanleren van de juiste reinigingstechnieken en goed poetsadvies lijkt me een prima aanvulling.