Kunnen dieren ook last krijgen van tandbederf?

Mensen krijgen tandbederf (gaatjes), maar bij (wilde) dieren lijkt tandbederf niet voor te komen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
1K
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik meen dat dat wel degelijk mogelijk is, maar ik kan het artikel daarover niet xo snel meer vinden. Ik zal morgen verder zoeken.
Ritsuka
7 jaar geleden
Bij honden en katten komt het wel eens voor
Rieneke1
7 jaar geleden
Katten hebben veel minder last van cariës, maar het komt wel voor. Ze hebben meer last van FORL.

Antwoorden (1)

Jazeker wel. Canadese wetenschappers hebben in april 2011 het oudste fossiel gevonden van een dier met een gebit dat tekenen van tandbederf vertoont. Het ging om een 275 miljoen jaar oud reptiel, dat als één van de eerste dieren een permanent gebit had met tanden die niet aangroeiden als ze eruit vielen. De zogeheten Labidosaurus hamatus miste daardoor enkele tanden en had een kaakbeen dat gedeeltelijk was weggerot door infecties. Volgens onderzoekers van de Universiteit van Toronto kan dit fossiel worden beschouwd als het oudste bewijs van tandbederf. Uit onderzoek bleek dat de Labidosaurus hamatus zijn permanente gebit ontwikkelde toen het dier op het land ging leven in plaats van in het water, zoals zijn voorouders.
Bij het eten van vezelige planten kwamen de sterke maar onvervangbare tanden beter van pas dan een primitiever gebit, waarbij de tanden losser zaten maar weer konden aangroeien na uitval. Het permanente gebit bracht dus ook nadelen met zich mee. De diepgewortelde tanden waren vatbaarder voor infecties en tandbederf, net als het gebit van mensen.

Het komt wel veel minder vaak voor bij wilde dieren dan bij mensen. Want in het wild is geen suiker te eten, en suiker is de grootste veroorzaker van cariës. Maar tandbederf kan ook ontstaan als er te weinig eiwitten en mineralen worden geconsumeerd.
Amadea