Is het nodig om na het drinken van witte thee de tanden te poetsen? (zie omschrijving)

Ik poets altijd m'n tanden voor ik ga slapen. Maar vlak voor het slapen gaan, drink ik graag nog een kop thee. Is het nodig dat ik m'n tanden (nog eens) poets na de thee? Of is dat bij witte thee niet nodig? Ik vraag het vanwege de thee-aanslag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
4.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Witte thee geeft vrijwel geen aanslag op tanden, vrijwel geen is niet hetzelfde als helemaal geen.
http://www.wittethee.net/witte-groene-of-zwarte-thee/
Ik zou je dus adviseren je tanden wel te poetsen na het drinken van witte thee.

Antwoorden (2)

Alleen als jij suiker of honing in die kop thee doet is het nodig om daarna je tanden te poetsen. Niet als extra poetsbeurt, maar in plaats van dit vóór het theedrinken al te doen.

Maar drink je de thee ongezoet, dan is het niet nodig om daarna te poetsen. Want witte thee bevat een kleine hoeveelheid fluoride en dat helpt juist je tanden en tandvlees om gezond te blijven.

Je hoeft niet bang te zijn voor verkleuring van je gebit, want de thee bevat geen donkere stoffen maar is van zichzelf al licht van kleur.
Amadea
8 jaar geleden
Witte thee geeft veel minder snel aanslag dan bijvoorbeeld zwarte thee, maar het kan wel degelijk gebeuren. Overigens verkleurt een gezonde tand niet zélf, maar is het de plaque op de tand die kleurt. Dit kun je voor een groot deel dus voorkomen door (ook) op andere momenten goed te poetsen en regelmatig je gebit te laten reinigen door tandarts of mondhygiënist.

Dus het risico op verkleuring is veel minder met witte thee, maar niet afwezig. Daarbij moet je ook nog opletten op eventuele toevoegingen: het programma 'de keuringsdienst van waarde' kwam er (zo uit mijn hoofd) een jaar of twee geleden al achter dat het "aroma" dat op de ingrediëntenlijst van veel theesoorten waaronder groene en witte thee staat, vaak gewoon suiker is. En dat wil je natuurlijk ook liever niet in je mond hebben vlak voordat je gaat slapen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog even een paar bronnen erbij gezocht:

(Overigens drink ik zelf ook een laatste kopje thee (vaak kruiden-) terwijl ik op bed lig. Ook kruidenthee kan - volgens mijn tandarts althans - aanslag geven. Jammer dan ;-))