Wat kan er een gebeuren als er een stukje van je kies af breekt?

Hallo,

Vandaag is er een stukje van m'n tand afgebroken. Ik denk van m'n kies.

Is dat erg? Want het doet geen pijn. Wat gaan ze bij ortho / tandarts doen als ik dit aangeef?

Zo'n ortho mens zei dat ik m'n tanden niet zo goed poetste, komt het daardoor? Nee toch? Want ik heb nu een beugel en met beugel is tanden poetsen best wel lastig, vind ik..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
6.5K
erotisi
8 jaar geleden
Als er een stuk van je kies af is is er op dat afgebroken stuk minder of geen glazuur. En dat glazuur beschermd je tanden tegen gaatjes. Dus de kans op gaatjes wordt groter
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga ook regelmatig naar de mondhygiënist die kan je de juiste poetstechnieken aanleren. Maar buiten dat doet hij/zij nog veel meer goeds voor het gebit en de mondholte. Een goed verzorgd gebit is belangrijk voor je algehele gezondheid.
Reddie
8 jaar geleden
"Zo’n ortho mens" getuigt van een respectloze houding.

Antwoorden (3)

Als er een stukje van een kies afbreekt, is die niet meer goed beschermd door glazuur. Dat betekent dat de kies buitengewoon gevoelig is voor gaatjes, en daar zal de tandarts toch echt iets mee moeten doen. Wat precies is afhankelijk van hoe en waar het is afgebroken ; misschien kan het nog op een of andere manier gesealed worden, misschien moeten ze een kroon plaatsen, misschien raak je de hele kies kwijt. Dat is van hieraf niet te zeggen.

Een stukje van een tand afbreken heeft overigens zelden of nooit iets te maken met slecht poetsen. Er moet iets tegen je tand gestoten hebben, of je hebt hem op iets hards afgebroken.

Zelfs mét een beugel kun je trouwens, hoe lastig ook, prima poetsen. Flossen is wellicht wat lastiger, dus spoelen met een speciaal middeltje is in die periode extra belangrijk, net als echt opletten met wat je eet en drinkt.

"Zo'n ortho-mens..."? Dat klinkt niet als een heel goede relatie met je tandarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Wahaha ortho-mens... Tip: flossen gaat lastig. Als je een blokjesbeugel hebt gebruik dan tandenstokers. Je hebt hele fijne met een gummy steek gedeelte. Wit met groen, gewoon te koop in de supermarkt. Poetsen is inderdaad soms lastig bij een blokjesbeugel. De tandenborstel blijft soms achter de blokjes en het draadje hangen. Dat herinner ik me nog wel. Met een ronde elektrische tandenborstel heb je dat probleem veel minder.
Ik begrijp dat je een beugel hebt. Die zit vast met lijm. Die lijm kan afbreken. Daarbij heb je het gevoel dat je tand afbreekt want je voelt het duidelijk knarsen en kan de breuk horen en als je het uit je mond haalt lijkt het veel op een stukje tand. De eerste keren kan je het bijna niet onderscheiden van een afgebroken tand omdat het een heftige ervaring geeft, vooral tijdens het eten kan je per ongeluk hard op de afgebroken lijm bijten en dan verwacht je al snel dat het je tand is die schade heeft opgelopen. Dit is niet erg en komt vaak voor. De ortho kan nieuwe lijm plaatsen. Inspecteer de afgebroken tand/lijm zou ik zeggen, best met vergrootglas. Ik denk hieraan omdat je geen pijn ervaart en bijna iedere eigenaar van een beugel heeft dit wel meegemaakt. Ik zelf zeker 10 keer en het is elke keer weer schrikken geweest en je verwarring is begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Daar heb jij inderdaad een punt. Ik heb dat vorig jaar voor het eerst weer mee gemaakt sinds de 13 jaar dat ik van mijn beugel verlost ben. Het gebeurde bij de lijm van mijn spalk. Dat was ik vergeten. Kan inderdaad zo iets simpels zijn.
Als er een stukje van je kies is afgebroken kan dat zeer gaan doen omdat de zenuwen bloot komen te liggen.
Tevens kunnen er etensresten in gaan zitten wat gaat stinken en moeilijk weg te poetsen is.
Al met al kun je het beter laten repareren maar dat kost geld. Die afweging moet je zelf maken.