Kan ik zomaar radioactief afval kwijt bij een inzamelingspunt?

Een tijd geleden vond ik bij het uitruimen van het (voormalige) huis van mijn oma een ongeopende tube met radioactieve tandpasta. Ik had ontdekt dat het de voorloper is van tandpasta met fluor (blijkbaar is radioactiviteit ook bacteriedodend). Nu wil ik dus die oude tandpasta dumpen, maar kan dat zomaar bij een afval inzamelingspunt (ik wil geen boete riskeren)? Of moet ik dit bij een speciale instantie afleveren? Ik weet namelijk niet wat de halfwaarde tijd is dus ook niet of het nogsteeds radioactief is.

Toegevoegd na 1 minuut:
edit: de tandpasta komt volgens mij uit de jaren 30, dus de kans is groot dat alle radioactiviteit allang vervallen is.

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor alle antwoorden en tips.
Ik heb iemand gevonden die de tandpasta een leuk hebbedingetje vindt.
Ik had niet verwacht dat het zoiets bijzonders zou zijn, aangezien ik er vannuit ging dat het een 'normale/standaard' voorloper van de tandpasta met fluor zou zijn.
Dus maar goed dat ik het niet meteen heb afgeschreven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
1.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Radioactieve tandpasta ???
Weer wat geleerd ! :-) Goeie vraag dit !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is we geen museum die het leuk vind
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geweldig!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zou het inderdaad niet zo maar weg gooien...niet omdat het niet mag, maar omdat het inderdaad iets waard zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken zo een handjevol mensen die ontzettend veel belangstelling bij dit reliek zouden hebben. Ik stuur je een PB.

Het beste antwoord

Radioactieve tandpasta bevatte thorium en dat heeft een dermate lange halveringstijd dat het vrijwel stabiel is en dus zeer langzaam vervalt. Je kunt het zonder enig risico naar het inzamelpunt brengen, al bestaat de kans dat ze het daar niet willen of mogen accepteren bij gebrek aan een goede opslagvoorziening. Ga daarom ook met een apotheek praten: misschien kunnen ze je daar helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat is nou juist het probleem, ik heb nog nooit ergens gezien dat er een afval inzamelingspunt is voor radioactief afval of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Radioactief afval komt normaal gesproken ook niet bij particulieren vrij. In de medische wereld wel en daarom heb ik de apotheek ook genoemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt consumentenspullen met radioactief materiaal zoals brandmelders (americum) en oude wekkers en horloges (radium) gewoon inleveren bij een inzamelpunt voor chemisch afval. De tandpasta zullen ze ook wel aannemen.
Je kunt het ook op marktplaats zetten want er zullen zeker mensen zijn die belangstelling hebben voor radioactieve tandpasta.
( onder mineralenverzamelaars heb je ook mensen die radioactieve mineralen in hun collectie willen hebben dus zo raar is dat niet)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat de apotheek er misschien wel raad mee weet is idd nog niet eens zo'n gek idee. Dat het tevens een collectors item zou kunnen zijn verbaasd me eigenlijk ook niet zo. Juist de meest gekke curiosa wordt vaak verzameld. Bedankt voor de ideen, ik zal eens kijken of ik er wat mee kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij nader inzien heb ik de tandpasta verkocht ipv. gedumpt, toch bedankt, het kan vast een goede tip zijn voor anderen met een vergelijkbaar 'probleem'.

Andere antwoorden (1)

Nee dat mag je niet doen. Voor radioactief afval bestaat een zogenoemde vrijgavegrens en die is afhankkelijk van o.a. de halfwaardetijd van het materiaal. Hiermee is feitelijk je vraag beantwoord, maar nu gaat het erom waar je het wel kwijt kunt. Wellicht kan een (universitair) ziekenhuis waar met isotopen wordt gewerkt je verder helpen. Ze zullen je kunnen vertellen waar je het kwijt kunt, omdat ze zelf ook radioactief afval hebben. ( Overigens begrijp ik nu pas waar het begrip " Stralend wit gebit " vandaan komt :) )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stralend wit haha ja dat is een goede ;)