Waarom krijg je pijn aan je tanden bij het (te snel) eten van ijs?

Als ik ijs eet krijg ik pijn aan m'n tanden. Dit is met name na het snel eten van een portie ijs, dus niet een hapje of likje ijs.
De pijn ontstaat pas als ik het ijs op heb, duurt eventjes en is dan gewoon weer weg. Het is GEEN pijn agv gaatjes in het gebit.
Ik voel het vooral in de boventanden, maakt niet uit of er vullingen of niet inzitten. Is dit hetzelfde als dat sommige mensen hoofdpijn krijgen na het eten van ijs? Hoe komt dat dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
6.6K
tinus1969
8 jaar geleden
wat vond de tandarts ervan? Tijd voor wat worttelkanaalbehandelingen?
Amadea
8 jaar geleden
De vraag gaat over "ik" in plaats van over "je". Ik heb nooit van iemand gehoord dat hij of zij tandpijn kreeg door te snel ijs eten, maar wel hoofdpijn.

Het beste antwoord

Het is inderdaad hetzelfde als hoofdpijn door ijs eten. De zenuwen in de tandwortels reageren op de relatief extreme temperatuursverandering door een pijnsignaal te geven. Net zo goed als een loeihete slok van iets ook pijn geeft. In je mond is de temperatuur circa 37 graden, ietsje minder misschien, en als je een ijsje eet, dat ongeveer 0 graden is, dan is het verschil best fors. Voldoende in elk geval om de erg gevoelige tandzenuwen te prikkelen. Aangezien een tand best dun is wordt de koude snel en makkelijk naar de zenuw toe geleid. Die reageert daar op met het afgeven van signaaltjes, die je als pijn voelt.