Hoe komt het dat ik allemaal slijm op mijn tanden heb als ik wakker wordt?

Sinds een paar maanden heb ik als ik wakker wordt allemaal slijm op mijn tanden.
Weet iemand wat dat is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
8.3K

Het beste antwoord

Dat zijn bacteriën, die het in de nacht goed naar hun zin gehad hebben in je mond. Het risico daarop is het grootst als je je tanden niet hebt gepoetst of heel laat nog wat gegeten hebt, maar ook als je wel gepoetst hebt, zijn het juist de meest hardnekkige bacteriën die overblijven en welig kunnen tieren in die warme vochtige omgeving.

Wat langer voor het naar bed gaan poetsen, niets meer eten (hooguit wat rauwe groente) en nog een paar glazen water drinken en eventueel het gebruik van een spoeling (zoals listerine) kan het probleem wat beter in toom houden. Ook het gebruik van een tongschraper kan veel schelen.

Maar helemaal voorkomen kun je het niet altijd, ook trouwe poetsers worden wel eens wakker met de befaamde dodemuizensmaak in de mond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Ik vond het al gek, nu weet ik eindelujk wat het is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb er vaak last van al ik een verstopte neus heb. Ik slaap dan met m'n mond ietsje open en krijg het dan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, klopt, met open mond slapen veroorzaakt ook aanslag op de tanden. En de bacteriën kunnen in dat geval ook heel goed uit je neus / keelholte afkomstig zijn. Het is zeker niet per definitie het gevolg van een slechte mondhygiene. Ik sliep vroeger ook altijd met de mond een beetje open, en had er regelmatig last van. Nu ik echter met de APAP slaap en verplicht door mijn neus moet ademen (wat ineens prima lukt met een beetje hulp van de luchtdruk) heb ik er eigenlijk nooit meer last van.