Pijn in mijn kies als ik erop bijt, wat kan het zijn?

Voordat ik naar de tandarts ga ben ik benieuwd of ik het niet zelf op kan lossen.
Ik poets 2x per dag mijn tanden met een elektrische tandenborstel, eet zo min mogelijk suiker.
Toch gister 2 zoete drankjes gedronken en ik heb nu pijn in mijn kies als ik m'n kaken hard op elkaar zeg.

Wat kan het zijn?

Alvast bedankt!

9 jaar geleden
in: Gebit
58.7K
SimonV
9 jaar geleden
Tip:
Ook al poetst u de tandplaque nog zo zorgvuldig weg met de tandenborstel, helemaal tussen de tanden en kiezen komt u nooit. Daarom blijft daar na het poetsen altijd tandplaque achter. Gaatjes en tandvleesontsteking komen daarom meestal tussen de tanden en kiezen voor. Tandvleesontsteking geeft meestal geen klachten waardoor het lang onopgemerkt kan blijven. Tandvlees dat gaat bloeden bij het gebruik van de tandenborstel, floss, tandenstokers of ragers is in ieder geval ontstoken. Uiteindelijk kan tandvleesontsteking er toe leiden dat tanden en kiezen los gaan staan en er uit vallen. Poetsen alléén is dus niet voldoende; ook de ruimten tussen de tanden en kiezen moeten elke dag worden gereinigd. http://www.tandartsplein.nl/dossiers/mondverzorging/floss,-stokers-en-ragers.html
wilkers
9 jaar geleden
Wat mij tot twee keer is gebeurd is en onvoldoende afgevlakte vulling. Er werd een vulling geplaatst, maar onvoldoende afgevlakt, waardoor de kaken niet meer fatsoenlijk op elkaar pasten.
Bij de eerste keer, kwamen de klachten zeer snel (binnen een week) en werd er vervolgens een spoedafspraak gepland. De tweede keer ging het wat rustiger en duurde het een paar maand, maar daarna ging het vrij snel. Is het toevallig een tand / kies die onlangs is geboord en gevuld?

Het beste antwoord

Beste Rutge, dit kan meerdere oorzaken hebben.
Ten eerste zou het kunnen zijn dat het niet perse een gaatje is, maar dat je tandhals teveel bloot ligt.
De tweede optie zou kunnen zijn, dat er een barstje in de kies zit, waardoor je pijn krijgt zodra je er kracht op zet, dit zorgt er voor dat je een pijnscheut krijgt.
Derde optie zou kunnen zijn, en ik weet natuurlijk niet of deze kies recentelijk nog gevuld is, of wellicht een kies ergens anders in je mond, dat de vulling te hoog is, de drukpunten zijn dan niet meer gelijk waardoor 1 soms 2 kiezen alle druk absorberen zodra jij je tanden op elkaar zet.
Is het een caviteit, dus een gaatje, waarbij jij een wortelkanaalbehandeling zou moeten ondergaan, dan zou het een constante kloppende pijn moeten zijn, die écht niet te harden is. deze wordt erger als je gaat liggen. Je zou kunnen checken of er meer aan de hand is, door met het handvat van een lepel of een mes(staal en geen kunststof) zacht op je kies te tikken, niet te zacht natuurlijk... krijg je enorme pijn, dan meteen de volgende dag even de tandarts bellen. Zo niet, zou ik je adviseren nog een dag of twee heel goed te rageren, flossen naast het poetsen. Blijft je pijn aanhouden, dan is het ook een bezoekje aan de tandarts waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb het ook gehad en toen bleek het een ontsteking onder die kies waarvoor een zenuwbehandeling nodig is. Vooral de pijn bij het bijten wijst hierop. Niet te lang wachten met de tandarts te bellen voor het erger wordt!