Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sterk is een zeer kleine composietvulling op de onderkant van een voortand?

Kleine indeuking op onderkant voortand, hierdoor wordt het met composiet een klein beetje gevuld zodat het van de onderkant weer glad lijkt, alleen vraag ik me af hoe snel het breekt als ik aan het eten ben etc. Laten we zeggen dat ik harde dingen zoals een appel ga vermijden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
3.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb ook een randje composiet op mijn (boven) snijtand. Ooit met m'n mond (tand) op de rand van het bed gevallen en afgebroken).
De eerste 2 vullingen waren na een aantal jaren aan vervanging toe (lieten los/braken af). Deze die er nu zit, zit er al 25 jaar omdat deze met een kleine verankering in de tand is vastgezet. Hij is wel iets afgesleten maar nog steeds prima en niet opvallend. Eten (ook appels) is geen enkel probleem, maar metaal vermijd ik (dus geen bierdoppen ;-)

Dus met de huidige techniek zou het prima moeten kunnen.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat jij hebt is een amalgaanvulling en die zijn wat steviger ;). Wat bedoel je met verankering?
Utrecht
9 jaar geleden
Ik ben geen tandarts, maar weet wel wat ik in mijn mond heb: geen amalgaan.
Het breukvlak was vrij vlak en glad. Dus de vulling moest op een gladde ondergrond worden "geplakt"; weinig hechting Wat ik me kan herinneren (het is al >20 jaar geleden) is dat de tandarts een klein gaatje in m'n tand heeft geboord waardoor de nieuwe vulling ('opzetstukje") wat meer grip heeft.

Andere antwoorden (1)

In principe zou de vulling vrij lang kunnen blijven zitten, aangezien het geen snijvlak betreft, zal de composietvulling niet veel te verduren hebben.
Zou het b.v. een hoekje zijn, dan is deze er binnen de kortste keer vanaf.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat composiet poreuzer is dan het glazuur van je tanden, dit betekend dat het een stuk sneller zal verkleuren. Wijn, koffie en sigaretten zijn dan ook echt producten die vermeden moeten worden.... Als het aan de linguale zijde(tong) zit zie je er natuurlijk veel minder van, maar aan de labiale(lip)zijde is natuurlijk een stuk opvallender. Geen zorgen dus wat betreft de sterkte van de vulling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo is het geen snijvlak? Ik bedoel het onder randje van mijn tand (onderste vlak), wat normaal dus helemaal glad is als je met je vinger eraan voelt, maar er nu dus een klein ingedeukt stukje zit. Dit gedeelte komt ook in contact als ik eet hoor ;) Precies in het midden. Ik drink geen Thee, Koffie en Wijn. Ik rook ook niet :). Ik drink vooral water haha dus zal het minder snel verkleuren ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding