voor 2e keer stukje kies afgebroken, is dit reparabel of wordt het kroon of kroon op stift in kaakbot?

2 jaar geleden is er een stuk van mijn kies afgebroken. Dit is hersteld, wortelkanaalbehandeling gehad. afgelopen weekend een stukje met composiet afgebroken. Ik heb geen last van scherpe randjes en is niet heel diep afgebroken, net boven tandvlees. Ik vrees dat ze nu een kroon erop willen zetten. Natuurlijk heb ik dat liever niet, maar als het moet dan liever volgend jaar. Omdat het een zwakkere kies is, hoorde ik dat er in de kaak wordt geboord om vervolgens een kroon op te zetten. De kroonbehandeling op zich lijkt me niet zo erg, alleen geboor in de kaak lijkt me minder prettig. Binnen 2 maanden moet ik voor controle. Ik denk aan de bacteriën die zich nu kunnen nestelen bij het minder poetsbare gedeelte. Om het te laten sloeren en vervolgens bij de kaakchirurg te belanden, gaat me te ver. Is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft gehad?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
6.3K

Antwoorden (2)

Ik denk dat alles afhangt bij 'hoe diep' is dat stukje.
Als er enkel een stukje af is van het valse gedeelte, dan kan je lang zo blijven lopen.
Daarmee bedoel ik... dat je echte tand nergens gekwetst of 'open' is. Dus dat het stukje dat eraf is, enkel herstelde 'valse tand' onder zich had.

Normaal gezien zou een beetje tandarts dat gat zelf kunnen vullen ook. Dat heb ik al verschillende keren laten doen. Hangt van de grote van het gat af of hij
... de oude vulling eruit doet en alles helemaal nieuw erin doet
... gewoon de randen moet bijschaven ( maar jij had geen last van randen )

Nu kan je zeggen, als je dat al vaak gehad hebt, dan heb je een slechte tandarts. Ja, daarom dat ik naar een andere gegaan ben en die deed het net hetzelfde. Mijn tanden zijn gewoon erg lastig.

En als je echt geen kronen wil en die arts kan het gat niet meer vullen. Laat die tand dan gewoon trekken. Naargelang welke plaats in je mond hij staat, merken je gesprekspartners er toch niets van ( niet zichtbaar dus ook geen schaamte nodig ) .

En als het enkel angst is dat er bacteriën in gaan nestelen omdat je niet goed kan poetsen,... gebruik dan regelmatig van die spoelmiddeltjes à la Listerine, Paradontax en zo meer. In de bijlage heb ik een link gezet met uitleg van welke soorten er zijn en waarvoor je die het beste kan gebruiken.
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Daarom ook dat ik sprak over ' dat je echte tand nergens gekwetst of 'open' is. '
Je hebt al een wortelkanaalbehandeling gehad. Dus de kanaaltjes in de wortels zijn leeg en schoon. In dat kanaal , dus binnen de wortel, wordt de stift gezet - helemaal geen vreselijke behandeling- en omdat de zenuwen al dood en weg zijn, voel je er helemaal niets van. De kies wordt bijgeslepen en de kroon wordt er overheen gezet. Nu je de wortelkanaalbehandeling al hebt gehad, is het echt een eitje. Er wordt dus helemaal niets in het kaakbot of zo gedaan. Wat je gehoord hebt zijn denk ik broodje Aap. En ook helemaal geen kaakchirug of zo.
Alleen als je een een implantaat zou nemen, dan wordt er een stift in de kaak geboord en met verdoving doet dat ook al geen pijn. Ik vond dat zelfs een ideale behandeling die in 30 minuten gepiept was.
Geen zorgen, een kroon is prima nu al het voorwerk al gedaan is en de tandarts doet weinig anders dan kronen plaatsen en dat gaat hem makkelijk af. Pijn krijg je niet , de zenuwen in de kies zijn immers al dood!