Heb je iets te zeggen bij een orthodontist?

Ik heb een afspraak gehad bij en orthodontist die gelijk foto's en testen heeft gedaan (koste me honderden euro's) Voor mijn kaakklachten (knappende kaken). Toen heeft hij alles genoteerd en naar CZ gestuurd omdat het heel ernstig is blijkbaar (overbeet) Ik krijg alles vergoed maar ik moet perse een operatie aan mijn kaak van mijn orthodontist wat ik echt niet wil. De kans op complicaties is te groot. Maar hij begon weer opdringerig te doen en te zeggen dat het alles of niets is... dus nu ben ik al mijn geld kwijt want wil wel een beugel en alles maar geen operatie. Kan dit zomaar? Kan hij mij weigeren omdat ik geen operatie wil? Alvast bedankt voor de reacties

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of hij je kan weigeren weet ik niet, maar ik zou bij hem weg gaan. En ik zou sowieso een second opinion aanvragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij hebt alles te zeggen, niemand kan jouw dwingen die operatie te doen, maar je kan hem ook niet dwingen om je een beugel te geven als hij vindt dat dat nutteloos is zonder de operatie. i.d.d. tijd voor een second opinion:
http://www.cz.nl/zorgadvies/advies-en-begeleiding/second-opinion

Antwoorden (1)

Ja, je hebt alles te zeggen bij de orthodontist. En bij de tandarts, en bij je huisarts, en bij andere specialisten.
Het probleem bij een orthodontist is dat je er voor het eerst komt, en dus geen ervaring hebt over wat de behandelingen inhouden. Je wordt overrompeld.
Ik had dezelfde ervaring. Tandbeenmeting terwijl ik er niet om had gevraagd. Honderden euro's inderdaad.
Ik heb inmiddels zodanige verhoudingen met huisarts, tandarts en andere specialisten dat ik precies vertel wat ik wil weten en wat ik gedaan wil hebben. Ik doe gewoon een "bestelling", net als in de winkel.