Heeft een tandarts ook geheimhoudingsplicht?

Bijvoorbeeld als een kies getrokken moet worden of iets in die trant, kun je als minderjarige de tandarts dit verbieden?

Het voorbeeld is puur illustratief en fictief, maar ik vond 't makkelijker om even een soort illustratie te geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er eerste zin moest overigens zijn: "Kun je dan als minderjarige de tandarts verbieden om de ouders erover aan te spreken"

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
4.7K

Het beste antwoord

Als je jonger bent dan 16 niet:
De volgende zorgverleners moeten zich houden aan het medisch beroepsgeheim:

artsen
tandartsen
apothekers
gezondheidszorgpsychologen
psychotherapeuten
fysiotherapeuten
verloskundigen
verpleegkundigen
Zorginstellingen hebben een zorgplicht om het geheim te beschermen. Ook andere hulpverleners kunnen een geheimhoudingsplicht hebben; die is dan beschreven in een beroepscode. Denk bijvoorbeeld aan maatschappelijk werkers en ergotherapeuten.

Wanneer vervalt het beroepsgeheim?
Het medisch beroepsgeheim kan in een aantal gevallen doorbroken worden:

als u hiervoor toestemming geeft;
als een zorgverlener die direct bij uw behandeling is betrokken informatie nodig heeft;
als er een wettelijk voorschrift geldt (bijvoorbeeld de melding van bepaalde infectieziekten);
als er een conflict van plichten is (als een arts bijvoorbeeld vermoedt dat er sprake is van kinder- of oudermishandeling);
voor wetenschappelijk onderzoek.
Toestemming
U kunt alleen toestemming geven als u goed geïnformeerd over de gevolgen. Het toestemmingsvereiste geldt niet voor jongeren onder de 16 jaar; zorgverleners mogen zonder toestemming informatie geven aan de wettelijk vertegenwoordigers van de jongere. De zorgverlener mag dat alleen als die informatieverstrekking niet in strijd is met goede zorg.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord, dank je wel. Nu weet ik ook gelijk weer dat een tandarts een geheimhoudingsplicht heeft.