Ik heb een gezonde maar scheve voortand en wil die vervangen voor een kroon, is dat verstandig? Wat moet ik doen?

Mijn tandarts zegt dat voor het plaatsen van een kroon een wortelkanaalbehandeling nodig is omdat er veel weefsel weg gehaald wordt. Mijn tand is gaaf en een wortelkanaalbehandeling maakt mijn tand niet sterker volgens de tandarts.
Tevens is het zo dat het esthetisch zeer lastig is om 1 kroon qua kleur precies op de buurtanden te laten lijken. Als ook de rechter voortand van een kroon zou worden voorzien is dat esthetisch beter. Maar ook mijn rechter voortand is gaaf. De tandarts is terughoudend. Ik vind die scheve tand niet mooie en een beugel is geen optie, ik ben ouder dan 23 jaar. Wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
9.8K
Amadea
10 jaar geleden
Weet je zeker dat een beugel geen optie is? Een voormalige collega van mij heeft het toen hij al veertig geweest was zijn gebit nog orthodontisch laten corrigeren. Met goed eindresultaat.
Utrecht
10 jaar geleden
Ik zou ook voor een beugel gaan. Zonde om een goede voortand te trekken...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga voor die beugel!!! Ga niet een goed gebid ruineren door een onnodige ingreep
Kristal
10 jaar geleden
Of een schildje laten plaatsen?
Tegenwoordig kan dat heel goed en wordt daardoor ook de scheefstand weggewerkt. Overigens: ze kunnen de kleur prachtig aanpassen bij de andere tanden hoor. Ik heb zelf tanden met verschillende tinten maar de brug die ik heb past er prachtig bij, je ziet er niets van. De truc is volgens mij om de nep-tand(en) niet te wit te willen hebben...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een kroon blijft de oorspronkelijke tand behouden. Deze wordt afgeschaafd, en daar wordt de kroon dan opgeplaatst. Het is bij een tandimplaat dat de tand definitief verwijderd wordt. Dan wordt er een nieuwe tand in het bot geboord.

Antwoorden (3)

Nee, het is zeker niet verstandig om een gezonde tand te laten trekken en vervangen door een kroon. "Niet iets repareren wat niet kapot is!"

Je zegt niet waarOM een beugel geen optie is... ouder dan 23 jaar, oké, dat is een feit, een gegeven, wel verzekerd hoop ik.

Eigenlijk is je ENIGE optie de beugel... voordat je een kroon bestelt en je door de tandarts laat "verfraaien", raad ik je aan een afspraak te maken bij een orthodontist. Deze kan je vertellen wat de mogelijkheden zijn voor jouw scheve voortand met behulp van een beugel.

Nogmaals je zegt niet waarom een beugel geen optie is, maar daar moet je toch echt naar kijken.
Er zijn drie mogelijkheden:

@ laten trekken en een kroon
@ laten trekken en een gat
@ een paar jaar een beugel en een perfect gebit...

Denk nog eens na voordat je beslist.

Toegevoegd na 12 uur:
Niet standaard wordt er getrokken, alleen als het nodig is, zie link.

In eerste instantie wordt er geslepen, daarna afdruk gemaakt, porseleinen kroon bij tandtechnisch lab. gemaakt, vervolgens door tandarts er in gezet.
Alles afhankelijk van de plaatselijk omstandigheden natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een kroon wordt een tand of kies toch niet getrokken? De wortel blijft toch zitten? Daaraan wordt de kroon bevestigd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet standaard wordt er getrokken, alleen als het nodig is, zie link.
In eerste instantie wordt er geslepen, daarna afdruk gemaakt, porseleinen kroon bij tandtechnisch lab. gemaakt, vervolgens door tandarts er in gezet. Alles afhankelijk van de plaatselijk omstandigheden natuurlijk.
Kristal
10 jaar geleden
Er is ook nog de mogelijkheid van een schildje laten plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, een porseleinen schildje of "facing" is inderdaad nog een optie, weet alleen niet of dat uitmaakt qua stevigheid met bevestigen/ wortelkanaalbehandeling ... misschien dat een schildje iets goedkoper is dan een kroon qua vervaardiging door het lab, dat kan nog. Bedankt Kristal!
Kristal
10 jaar geleden
Graag gedaan Jodokus ;-)
Een schildje kan van porselein of een soort kunststof. Porselein is mooier en veel duurder dan de andere. Je tandvlees moet gezond zijn anders beginnen ze er niet aan.
Dit was nog even ter aanvulling.
als het enigszins niet al te storend is een scheve tand zal ik er zeker geen kroon in zetten , ik ken een hoop mensen waarbij het toch regelmatig afbrak, en dan loop je met zoon gapend gat , en een hoop kosten er gaat niks boven gezonde tanden niks zo sterk. ik heb zelf ook scheve voor tanden maar vind het wel best ik ben niet perfect voor de rest ben ik wel knap hoor , hahahaa
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de scheve voortand je stoort zou ik die zeker laten vervangen door een kroon.
Het oog wil ook wat.
Het nadeel van een kroon op de voortanden is wel dat je geen appel meer kunt eten door er stukken uit te bijten. Dat kan dan alleen nog als je hem vooraf met een mes in stukken hebt gesneden.

Qua kleur is natuurlijk een uiterst klein kleurverschil mogelijk. Zou het kleurverschil goed zichtbaar zijn dan moet de tandarts de kroon terugsturen naar de tandtechnicus en hem beter op kleur te brengen. Desnoods een tweede maal, net zo lang tot hij goed is.

Wat belangrijk is in hoeverre de lippen je tanden nog enigszins bedekken bij lachen. Bij sommige mensen is het tandvlees zichtbaar als ze lachen. Bij andere mensen is bij lachen alleen een strookje tand zichtbaar.

Als je echt bang bent voor kleurverschil dan zou ik beide voortanden van een kroon laten voorzien. Omdat die gelijktijdig worden gemaakt is er absoluut geen kleurverschil. Een gering kleurverschil met de tanden ernaast valt niet zo op. Veel minder dan kleurverschil van de voorste twee tanden.

Zelf had ik twee scheve onder snijtanden. Daar heb ik een twee kronen op laten zetten in Brazilië. Ik was met mijn vriendin daar bij de tandarts en toen hij mijn scheve tanden zag stelde hij onmiddellijk voor om ze door kronen recht te zetten. Dat heb ik gedaan en geen spijt van gehad. Had ik dat maar 25 jaar eerder gedaan.

De Nederlandse tandartsen hechten weinig waarde aan esthetiek van de tanden. Wat ze doen is technisch perfect maar ze zullen je niet vlug adviseren door een kroon plaatsen een mooier gebit te verkrijgen. In Brazilië is dat wel anders.

Als ik jou was zou ik beide voortanden gelijktijdig van een kroon laten voorzien. Is wel wat duurder maar het resultaat is beter. Je bent nog jong en moet nog 60 jaar mee.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Toevallig zijn mijn beide bovenste voortanden vervangen door kronen en heb ik geen enkel probleem met het bijten van appels, wortels, en dergelijke. Het enige dat niet meer lukt is nagels bijten en een stuk plakband aftrekken bij gebrek aan een schaar. Dat deed ik vroeger wel, maar is echt geen gemis.