Mag de tandarts mij zomaar uitschrijven ?

Mijn zoontje van 7 heeft pijn aan een kies. Hiervoor is er een afspraak gemaakt bij onze tandarts. Wat blijkt achteraf: de tandarts heeft de kies ernaast behandeld. Omdat volgens de tandarts mijn zoontje de tand ernaast heeft aangewezen en volgens de tandarts was die kies ook rijp voor een behandeling. Ik heb mijn ongenoegen geuit hierover en er is een nieuwe afspraak gemaakt om alsnog de juiste kies te behandelen. Ik was verbaasd dat we voor de eerste behandeling een rekening kregen omdat dit naar mijn insziens de fout is van de tandarts zelf. De tandarts zelf zegt dat naar aanlijding van het aanwijzen van mijn zoontje hij die kies heeft behandeld. Ik heb zoiets van, je vraagt een kind van 7 welke kies pijn doet, een kind van 7 kan wel meerdere kiezen aanwijzen, moet je dan zonder controle vooraf alle kiezen gaan behandelen die zo'n jongen aanwijst. Na dit telefoongesprek hebben we een brief gekregen van de tandarts dat we uitgeschreven zijn bij hun praktijk omdat we "geen vertrouwen meer hebben in de tandarts". Ik vind dit erg kort door de bocht.

Wat kan ik doen, ik wil gewoon bij hun ingeschreven staan.
Als eerste ga ik een verhelderend gesprek aanvragen. Mocht dit op niets uitkomen. Waar kan ik een klacht indienen ? En wie staat eigenlijk in zijn recht ?

10 jaar geleden
in: Gebit
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de eerste kritiek kiest deze tandarts er al gelijk voor om heftig ten strijde te gaan. Ga daar weg en bel je verzekeringsmaatschappij op en vraag welke goede tandartsen in de buurt er vrij zijn.

Het beste antwoord

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts (of tandarts-specialist). U waarschijnlijk ook. Desondanks kan het een keer voorkomen dat u vindt hij of zij u verkeerd of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat u iets met die onvrede doet. Mocht u er niet uitkomen, dan kunt u bij de NMT terecht. We leggen graag uit wat we voor u kunnen betekenen.

Praat met uw tandarts
Vraag om een verhelderend gesprek met uw tandarts. Meestal lost dit al veel onduidelijkheden op. U kunt aangeven wat u onduidelijk vindt. En de tandarts kan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Bovendien is het voor de tandarts belangrijk te weten, dat u een probleem heeft. U kunt dan gezamenlijk zoeken naar een oplossing.

Advies van het TIP
Als u er samen niet uitkomt, kunt u een stapje verder gaan en telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP, tel: 0900 20 25 012, € 1,- per gesprek). Het TIP is opgericht door de beroepsorganisatie van uw tandarts, de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). De afhandeling verschilt per situatie. De TIP-medewerker kan u verder adviseren. TIP raadt soms aan uw probleem per brief aan de NMT voor te leggen.
10 jaar geleden
SnakeEye
10 jaar geleden
Dit had ik al gelezen, maar tocht bedankt. Ik wou voordat ik actie onderneem het ook hier even vragen. Want naar zo'n bovenstaand nummer waar je 1 euro moet betalen voor een minuut, wil ik nog wel even wachten...