Gezonde kies eruitgetrekt ?

Ik had een keer een controle bij de tandarts moest een rontgenfoto laten maken. Daaruit bleek dat de wortel van een kies helemaal zwart was. Mijn tandarts zei dat die kies eruit moest enndat heb ij vandaag ook laten doen. Heb de kies meegekregen maar hij is helemaal niet zwart (van de buitenkant). Ik had er overigens geen last van en ONgeveer 2jaar geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad bij die kies.
Heb ik nou een gezonde kies laten trekken ?

Toegevoegd na 14 minuten:
Hij zei trouwens ook dat als de kies er niet uit werd gehaald dat het mijn kaak zou aantasten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
2K

Het beste antwoord

Misschien bedoelde de tandarts dat de wortel er zwart uitzag op de röntgenfoto. Als dat zo is, betekent dat dat er een ontsteking zit. Die is niet werkelijk zwart, maar hij is slecht doordringbaar voor röntgenstraling, dus het ziet er op de foto wel zwart uit.

Een ontsteking is normaal gesproken heel pijnlijk. Vanwege de wortelkanaalbehandeling heb je er (gelukkig!) niets van gevoeld, want bij een wortelkanaalbehandeling wordt de zenuw doodgemaakt.

Een wortelkanaalbehandeling betekent technisch gezien dat de kies al dood was. Hij zat er nog wel, maar was dus al dood.

Of het nodig was de kies te trekken of dat er nogmaals een wortelkanaalbehandeling ("schoonmaken en desinfecteren") had kunnen worden gedaan, is voor een leek die achter een toetsenbord zit niet te beantwoorden. Ik kan slechts zeggen dat er gevallen zijn waarin trekken de enige optie is, en gevallen waarin de kies kan worden opengeboord om een tweede wortelkanaalbehandeling te doen, waarna de kies opnieuw wordt gevuld. Slechts een second opinion vooraf had jou kunnen vertellen of trekken inderdaad de enige mogelijke oplossing was.

Toegevoegd na 24 minuten:

Ik lees net je toevoeging.

Ik vermoed dat de situatie inderdaad zodanig was dat de ontsteking direct moest worden gestopt, en dat dat alleen nog kon door de kies te verwijderen. Waarschijnlijk kon hij alleen op die manier het ontstoken weefsel goed schoonmaken en desinfecteren.

Een andere mogelijkheid is dat het ook door de kies heen had gekunt (gat boren door de kies heen en door het gat heen de kaak schoonmaken), maar dat de kies al te zwak was om hem daarna nog te kunnen vullen zonder dat hij zou afbreken zodra je op een nootje zou bijten.

Ik gok op het eerste omdat zo'n ontsteking vaak rond de buitenkant van de wortel gaat zitten, en daar kom je niet bij als je een nieuw gat in de kies boort. Als je het zeker wilt weten, zul je het je tandarts moeten vragen. Tandartsen zijn normale mensen, dus als jij het op een normale manier vraagt (gewoon omdat je het graag wilt weten) en niet begint met een verwijt dat hij een nodeloze trekking heeft gedaan (want dat weet je nog niet), zal hij bereid zijn een goede uitleg te geven.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, ga er maar vanuit dat de tandarts dit goed heeft gezien, als de wortelpunt zwart is sterft de kies af. Dit kan ook andere tanden en kiezen aantasten. Bij het trekken van een kies kan de wortel een stukje afbreken, dat blijft dan zitten en wordt apart verwijderd, dit gebeurd wel tijdens dezelfde behandeling. Je krijgt de kies mee, het zwarte stukje wortel wordt weggegooid.

Toegevoegd na 30 minuten:
Meestal is een zwarte wortel of omgeving van de wortel, het gevolg van een ontsteking, als die ontsteking zich uitbreidt, worden andere tanden en kiezen ook aangetast. Gevolg hiervan is vaak terugtrekkend tandvlees, waardoor tanden en kiezen los gaan zitten en er sneller ontstekingen kunnen ontstaan. Ga eens naar een mondhygiëniste die kan je leren hoe je je tanden en kiezen het beste kunt verzorgen, om dit in het vervolg te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er regelmatig ontstekingen voorkomen, dan is het wel een verstandig besluit geweest om de kies te trekken, dit kan dan een hoop ellende voorkomen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Een ontsteking bij de wortelpunt staat vaak los van ontstekingen aan, van en rond het tandvlees.