Kan een kind z'n tand wisselen zonder dat de tand heeft losgezeten?

M'n zoon van 5 had nog geen loszittende tanden maar kwam vanmiddag met 1 tand minder thuis, keurig met wortel en al eruit. Hij heeft zelf niet eens doorgehad dat hij een tand miste, niet gevallen of geslagen. Vind het zo gek dat de tand eruit is zonder maar iets losgezeten te hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.3K

Het beste antwoord

Wees gerust, dit is heel normaal. Mijn dochter heeft dit ook voorgehad en er scheelt niks aan haar gebit. Het kan altijd zijn dat dit door een val of duw komt, zelfs al is die niet hard, misschien op school. Bij mijn dochter gebeurde het in de vakantie, dus ik had het geweten als ze was gevallen of zo. Ik heb even bij de tandarts geïnformeerd, maar die vond dat normaal. Niks aan de hand als je het mij vraagt.

Toegevoegd na 20 uur:
Ja, de tand kwam er met wortel en al uit. En neen, ze had hier helemaal geen pijn van. Ik weet niet hoe het komt dat die er zomaar uitviel, maar aangezien ze er later nooit last van heeft gehad heb ik er niet echt bij stil gestaan. Ik ben geen dokter of zo, maar denk dat dit soms gewoon gebeurt. En hoe minder pijn de kindjes er van hebben, hoe beter ! (Later heeft mijn dochter nog tanden gewisseld, deze stonden wel eerst los en vielen dan pas uit)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar kwam die tand er werkelijk uit met wortel en al zonder dat ze er iets van voelde? De tandarts heeft hier flink moeten trekken aan precies zo'n tand (met verdoving!)

Andere antwoorden (2)

het is lijkt vreemd dat de tand er met wortel en al is uitgekomen. Toch komt dit voor. Normaal lost de wortel van de melktand op voordat deze uit de mond valt. zie hiervoor bijvoorbeeld tandarts.nl. Specifiek over tanden met wortel en al: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=11&t=5618
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik heb geen verklaring voor of hij het niet of nauwelijks gevoeld heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi onderbouwd antwoord. Dikke +
Ik vind het vreemd en ik zou even de tandarts bellen of het normaal is. Een melktand hoort er niet uit te komen met wortel en al helemaal niet zo makkelijk. Onze tandarts heeft eens tanden moeten trekken bij mijn kinderen omdat de nieuwe tand er al helemaal naast zat en hoe meer wortel er nog aan zat hoe meer moeite dat voor haar was.

Even bellen voor de zekerheid, je tandarts kent het gebit van jouw zoon en weet of dit normaal is.