wanneer je een paar jaar niet naar de tandarts ben geweest, kun je dan beter eerst naar de tandarts of de mondhygienist?

Het is nu 4 jaar geleden dat ik naar de tandarts ben geweest. Mijn vraag is niet wat de gevolgen zijn van geen jaarlijkse controle. Hier ben ikij van bewust. Ik heb 4 jaar geleden een nare ervaring gehad en wil graag van mijn angst af. Nu heb ik best wel wat tandsteen en wil graag weten of het beter is eerst mijn tanden schoon te laten maken bij een mondhygienist of eerst naar de tandarts.

Toegevoegd na 2 minuten:
De vraag moet zijn: Moet je dan eerst naar de tandarts of eerst naar de mondhygienist?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2.8K

Antwoorden (4)

Ik denk dat je wel eerst naar de tandarts kan gaan. Als de tandarts het nodig vind, zal hij je doorsturen naar een mondhygiënist. Als je maar eerst weer bij de tandarts bent geweest om je angst te overwinnen, dan is de rest peanuts... Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga altijd eerst naar de mondhygiëniste. Tanden lekker schoon en een mondhygiëniste is in staat om ongeregelheden zoals gaatjes of iets dergelijks te constateren. Alleen mag een mondhygiëniste dit niet als officiele diagnose stellen. Dus verwijst deze je door naar de tandarts.

Ik doe het al jaren zo, een keer had ze een gaatje gezien bij mij, daarna naar de tandarts geweest.
Heeft mij flink wat kosten bespaard. Als ik iedere keer naar de tandarts was geweest voordat ik naar de mondhygieniste zou gaan, had ik vele malen puur alleen de controle betaald, terwijl mijn mondhygieniste dat ook doet.

Dus ik zou zeggen, eerst naar de mondhygieniste. Stelt hij/zij onregelmatigheden vast, dan naar de tandarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste ga je eerst naar de tandarts. Die kan foto's maken waarmee de mondhygieniste kan zien waar de tandsteen zit. Dat kan namelijk ook achter je tandvlees zitten en gaan ontsteken. Een mondhygieniste kan op basis van de foto's nog beter de boel schoonmaken.

Ik ken jouw gevoel van angst. Ben zelf drie maanden geleden voor het eerst na 8 jaar geweest en er was niks aan de hand. Niks geen pijn (had ook geen gaatjes) en ik ga nu fluitend ieder half jaar weer op controle twee keer per jaar de mondhygienste.
12 jaar geleden
Het lijkt mij het slimst om gewoon weer is naar de tandenarts en als hij het nodig vind wordt je van zelf doorgestuurd naar de mondhygienist.
En het is mischien slim om naar een tandenarts te gaan die gespecificeerd in mensen met angst voor de tandenarts bijvoorbeeld mensen die slechte ervaringen met tandenartsen.