Waarom mag je niet boven de 39 graden koorts hebben na het trekken van een verstandskies?

Overal wordt gezegd dat wanneer je koorts hebt na het trekken van een verstandskies, je contact moet opnemen met de tandarts als je meer dan 39 graden koorts hebt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
6.9K

Het beste antwoord

Voornamelijk omdat er een beruchte (al met al niet heel veel voorkomende) infectie is die gerelateerd is aan tandheelkundige ingrepen. Een dergelijke infectie (endocarditis; 'hartklepontsteking'; vaak een staphylokokken infectie) kan levensbedreigend zijn en behoeft direct antibiotisch ingrijpen. Maar nogmaals, een dergelijke infectie komt erg weinig voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat koorts een aanwijzing kan zijn voor een ontsteking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar dat kan ook zo zijn bij 38.9 graden toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan, het gaat er vooral om dat je bij koorts contact opneemt, of dat nu 38,5 of 39,2 is, is niet zo belangrijk.
De 39 is een richtlijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar is het wel belangrijk en moet je pas contact opnemen boven de 39 maar misschien bedoelt de vraagsteller wat jij denkt dat er bedoelt wordt. Ik dacht dat de vraag was: waarom wel boven 39 en niet bij 38,9?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat 39 als richtlijn wordt gehouden omdat je niet altijd met koorts naar de dokter oid hoeft maar het best zelf af kan. Daarom denk ik dat ze 39 zeggen (en natuurlijk als de koorts langer dan 5 dagen aanhoudt.)