Heb ik een gaatje of een gevoelige kies?

Hallo,
Ik heb sinds vanochtend plots last van m'n rechterkies. Maar het begon een beetje vreemd. Rond een uur of 9 nam ik een slok drinken, geen probleem. Toen na een kwartier nam ik weer wat te drinken en toen had ik plots een pijnscheutje. Het voelt niet echt pijnlijk aan, en ik heb dit als ik kauw en als ik m'n tanden poets ook. Maar alleen de 1e paar seconden en dan gaat de pijn weer weg.

Het voelt meer aan als een klein koud steekje dan echte pijn. Ik weet niet of het een gaatje is omdat ik nog maar 1 gaatje gehad heb en die was dichtgemaakt voordat ik ook maar wist dat ik een gaatje had.

Ik ben 2 maanden geleden naar de tandarts geweest en hij zei dat ik een perfect gebit had, en dat de vulling van dat kleine gaatje er nog helemaal in zat.

Ook kan ik niet zo makkelijk naar de tandarts nu omdat ik na het laatste tandartsbezoek in Nederland nu in Engeland woon.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
12.5K

Antwoorden (3)

Vermoedelijk is net naast die kies het tandvlees een beetje ontstoken. Dat kan bijvoorbeeld door een etensrestje worden veroorzaakt, wat vast is gaan zitten tussen die kies en de ernaast liggende kies of tand. Met een tandenstoker of een stukje flosdraad kan je de tussenruimte reinigen. Als de oorzaak weg is herstelt het tandvlees weer (een paar dagen later heb je er geen last meer van).
Amadea
11 jaar geleden
Als de kies geen zichtbaar gaatje vertoont en gaaf is, en als het tandvlees rondom niet rood of gezwollen is, en als er goed geflost is, en als er geen tandhals bloot ligt,en als de pijn ontstaat bij warm/koud of het beginnen met kauwen en daarna weer wegtrekt en dan even heel hevig is, kan het een (beginnende) pulpitis, ofwel wortelpunt ontsteking zijn. Je ziet in het begin niets. Later zal het tandvlees er ook ontstoken uit kunnen gaan zien als de ontsteking voortzet. Misschien gaan je klachten spontaan weer weg, maar het kan langzaam erger worden. Mocht je echt behoorlijke kiespijn gaan krijgen, ga dan in Engeland toch maar naar de tandarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je al geprobeerd met een spiegeltje te kijken hoe de kies er uit ziet?
En als je ertegenaan tikt of duwt, heb je dan pijn?

Zoals het klinkt is het gewoon wat gevoelig. Echte kiespijn is geen steek, maar een beurs/dof/zeurderig gevoel in kaak, wang en oogkas. Dat herken je meteen als je het hebt ;)

Zou het even in de gaten houden zoals poster voor mij al zei, en anders naar de tandarts in Engeland!