ik heb boven van mijn bovenste kaak 2extra tanden welke beugel moet ik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (3)

Het feit dat je 2 tanden teveel hebt betekent niet meteen dat je een beugel moet. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog tanden moet wisselen kan het zijn, wanneer je tanden doorkomen die teveel zijn getrokken worden en dat de anderen gewoon op hun plek kunnen groeien.

Ik had in mijn bovenkaak ook 2 tanden teveel, en heb voor boven geen beugel nodig gehad, onder stond het bij mij wel scheef dus heb ik er daar eentje voor gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zijn in je bovenkaak de tanden die je teveel hebt al doorgekomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe je tanden precies scheef staan, ik verwacht dat de extra tanden die je hebt half over de anderen heen staan. Dan denk ik dat het óf een vaste plaatjesbeugel wordt, of een buitenboord. Het kan ook zijn dat je orthodontist er voor kiest om de extra tanden te laten trekken omdat je extra tanden er simpelweg niet tussen passen. Maar er is maar 1 persoon die jou dit het beste kan vertellen/uitleggen en dat is je orthodontist/tandarts.
Je krijgt een beugel als je tanden naar voren staan. Of als je tanden en kiezen niet goed op elkaar passen. De beugel zorgt er voor dat je tanden en kiezen rechter komen te staan. Zo kun je bijvoorbeeld beter kauwen. Ook je tanden poetsen gaat gemakkelijker. Daardoor blijven je tanden en kiezen gaaf en gezond. En een mond met rechte tanden ziet er natuurlijk mooi uit.

Er zijn verschillende soorten beugels. Een slotjesbeugel bijvoorbeeld. Die zit aan je tanden vast. Ook zijn er beugels die je zelf in en uit kunt doen. Soms komt daar een buitenboordbeugel bij. Die zit met een band om je achterhoofd of je nek vast Misschien moet je de beugel dag en nacht dragen. Of je hoeft hem alleen maar 's nachts in. Het hangt er allemaal vanaf hoe scheef je tanden en kiezen staan. En wat er voor nodig is om ze op de goede plek te krijgen. Dat bepaalt welke beugel voor jou de beste is en wanneer je die beugel moet dragen.

Een beugel trekt of duwt je tanden en kiezen in de goede richting. Een beugel moet je regelmatig laten bijstellen. Dan blijft hij je tanden en kiezen de juiste kant op duwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is aan de orthodontist om dat te bepalen. Het kan zijn dat je niet een beugel krijgt, maar meerdere of helemaal geen. De ortho stelt een behandelplan op waar op staat welke beugel(s) je krijgt en de prijs die het ongeveer kost. Ook kan de ortho adviseren om een gebitselement (tand of kies) te laten trekken. De ortho doet een gedegen onderzoek, hij kijkt hoe je kaken sluiten, met een röntgenfoto ziet hij hoe de wortels van je gebit staan, hij ziet of je een symmetrisch gezicht hebt, of je onderkaak juist staat, enzovoort. Daarop baseert hij het behandelplan. Er zijn ongeveer 10 soorten beugels die een ortho tot zijn beschikking heeft, allemaal werken ze verschillend en ze geven allemaal een ander resultaat.
Ik kan, op basis wat je vertelt (twee tanden te veel) niet beoordelen welke beugel(s) jij zou moeten hebben. Dat is toch echt aan je orthodontist. Wel kan ik je de link geven naar de beugelgalerij, daar kun je op je gemak kijken naar de verschillende beugels.