Kan ik aan : paracetamol/codeine verslaafd raken?

Ik heb heel veel kiespijn en wil dit nu gebruiken maar is dit ook verslaven / verslavende werking?

En ook is mijn vraag of er ook alleen paracetamol is zonder : codeine. Maar is het ook verslavend?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik kom aan deze informatie op internet heb hiet hier gelezen is dit echt waar?

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6878

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3.3K

Het beste antwoord

In Nederland kun je paracetamol met codeine uitsluitend via een doktersrecept verkrijgen.

Ik gebruik het al jaren, uitsluitend bij zware hoofdpijnaanvallen.
Soms heb ik het wekenlang niet nodig, en soms een paar dagen achtereen. Van verslaving heb ik nooit iets gemerkt.
Voor mij is het gewoon een goede pijnstiller voor mijn vorm van hoofdpijn.

Paracetamol zonder codeine kun je gewoon bij elke drogist kopen. Dit is zeker niet verslavend.

Op zich valt codeine onder opiaten, zoals ook bv morfine verslavend kan zijn.
Wanneer je paracetamol met codeine uitsluitend als pijnstiller gebruikt, hoef je je geen zorgen te maken.
Nogmaals: Ik heb nooit iets van verslaving gemerkt, terwijl ik het al jaren gebruik als pijnstiller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoi ikweetdatniet,

In principe kan een mens aan alles verslaafd raken. Van nagelbijten tot heroine. Het ene wat gemakkelijker dan het andere.

Als jij nu ontzettende kiespijn heb en dit middel inneemt en het helpt dan zal je weer een pilletje nemen als het is uitgewerkt. Nadat je morgen naar de tandarts bent geweest en hij de kiespijn heeft verholpen stop je er weer mee. Als je geen pijn hebt, neem je ook niet zomaar een paracetamol/codeine.
Codeine verdoofd wel iets, maar het geeft absoluut geen bijzonder lekker gevoel als heroine en geeft ook niet zomaar aanleiding om het te blijven gebruiken.

Overigens, heb je enkel paracetamol al geprobeerd? Het is op zich zel logisch om eerst daarmee te starten omdat het wat minder zwaar is.

Sterkte met de pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan paracetamol op zich kun je niet verslaafd raken.

De combinatie paracetamol/codeïne bestaat ook niet.

Wel de combinatie paracetamol/cafeïne.
Ook hier gaat geen verslavende werking van uit.

Codeïne is een verdovend middel waar wel een verslavingsrisico aan zit.

Codeïne middelen zijn dan ook alleen op dokters recept te verkrijgen en onder strikte controle.

Met paracetamol, met of zonder cafeïne, is kiespijn bestrijding goed mogelijk maar heeft wel risico's als je het onbeperkt voor lange tijd gebruikt.
Beter is het om de tandarts de oorzaak van de kiespijn te laten behandelen.

Dus samenvattend: Ja, wat de belgische website over codeïne vermeldt is waar, het is verslavend.
En paracetamol is gewoon verkrijgbaar bij de supermarkt met of zonder cafeïne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De combinatie paracetamol/codeine bestaat wel degelijk, en is te verkrijgen op doktersrecept.
Ik gebruik het al jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses voor mijn verschrijving. Ik bedoelde dat de combinatie paracetamol/codeïne niet bestaat in de vrije verkoop. Dat was idd een beetje onvolledig neergezet. Bedankt voor je correctie.