Is een zwart vlekje op de tanden altijd slecht?

Begin deze maand ben ik naar de tandarts geweest. Ik vroeg aan hem wat die zwarte schijn tussen mijn rechter voortand en mijn snijtand was. Hij wist mij te vertellen dat dit niet erg was. Het was gewoon puur schijn, waar nog meer mensen last van hebben. Nu heb ik ontdekt dat er een klein zwartje vlekje net onder mijn tandenvlees staat. Ik maak me wel wat zorgen. Is dit erg volgens jullie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
37.8K

Antwoorden (4)

nooit geen risico nemen,gewoon morgen bellen voor een afspraak.
Je tanden zijn zo belangrijk dat je daar niet mee moet wachten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, bedankt. Ik mag volgende week langskomen! ; )
Een zwart vlekje op je tanden, waar dan ook, is nooit goed. Ik hoorde van mijn tandarts dat zwart op de tanden nooit goed is.

Wacht niet langer en bel morgen direct de tandarts. Echt.
Sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, bedankt! Ik mag volgende week langskomen! Hopelijk is het niet erg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat er ook niet veel aan de hand is voor je.
Sccs.
Nee hoor, een zwart plekje op de tanden hoeft niet altijd slecht te zijn. Soms zit er een donkergrijs tot zwart randje net tegen het tandvlees aan. Dit kan cariës zijn, maar vaak is het tandsteen. De tandarts kan dit makkelijk wegschrapen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las dat je al een afspraak hebt, maar op zich hoeft een vlekje niet direct te betekenen dat er een gat in tand zit. Het tandbeen kan verkleuren, het glazuur kan verkleuren, dat kan volstrekt onschuldig zijn.
Maar de tandarts is degene die er goed naar kan kijken, en als hij zegt dat het niet erg is, moet ie je maar duidelijk uitleggen wat het dan is en hoe het komt, zodat je niet meer ongerust hoeft te zijn.
En stel dat hij zich vergist heeft en dat het toch cariës is, dan is het goed dat je een afspraak hebt.