door tijdens het tandenpoetsen ook je tandvlees zachtjes te borstelen..
alle dagen goed flossen tussen de tanden en naspoelen met mondwater...zo houd je je tandvlees gezond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het eten flossen, niet roken, indien nodig naar de mondhygieniste, tandenborstel met zachte haren gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je tandvlees gezond houden door je gebit goed schoon te houden. In iedere mond zitten talloze bacteriën, die zich hechten aan je tanden en kiezen. Wanneer die bacteriën aan het gebit blijven kleven, heb je last van tandplaque: een zachte laag met een witte of gele kleur.

Je tandvlees reageert op de tandplaque door te gaan ontsteken. Het tandvlees kan dan rood worden en snel gaan bloeden, het wordt slap waardoor het niet stevig meer om de tanden ligt en het kan ook gezwollen zijn.

Om je tandvlees gezond te houden, moet je je gebit dus goed schoonhouden, waardoor bacteriën minder schade kunnen aanrichten. Hoe?

1. Veel tandartsen adviseren een elektrische tandenborstel. De belangrijkste reden is dat je bijna geen plekje van je gebit meer overslaat wanneer je met zo'n borstel poetst. Bovendien zijn ze vaak dunner/smaller dan gewone tandenborstels, zodat je overal makkelijker bijkomt.
2. Gebruik zachte borstels, geen harde!
3. Zet de tandenborstel onder een schuine hoek van 45 graden tegen de rand van je tandvlees. Begin achteraan te poetsen. Druk niet te hard.
4. Poets minstens twee keer per dag 2 tot 4 minuten.
5. Gebruik tandenstokers of ragers op moeilijk bereikbare plekken. Tandenstokers schuif je tussen je tanden en kiezen heen en weer, met de platte kant op het tandvlees. Als er veel ruimte tussen je tanden/kiezen zit, kun je beter een rager gebruiken.
6. De ruimte tussen je tanden tot onder de tandvleesrand, kun je met flosdraad schoonmaken.
7. Verder is het belangrijk dat je zo gezond mogelijk leeft en niet rookt (zie laatste bron).
Pieter2011
12 jaar geleden
je kunt je tandvlees zachtjes 'masseren' met je tandenborstel. Je kunt dan met kleine strijkingen of dirkelbewegingen het tandvlees prikkelen waardoor de doorbloeding wordt gestimuleerd. Hierdoor houd je het tandvlees gezond. Zelf doe ik dit om de twee dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg van mijn tandarts een tip,en goedkoop.
Spoelen met zout water, 1x per dag.