Gaat tandvleesontsteking vanzelf over?

boven mijn kiezen is mijn tandvlees ontstoken volgens mij, het bloed als ik daar poets en al helemaal als ik stokker, moet ik het gewoon blijven poetsen/stokkeren en elke keer gewoon laten bloeden? of helemaal niet meer poetsen/stokkeren aangezien het dan gaat bloeden? En hoe zorg ik ervoor dat het weer hersteld? Tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
13.7K

Het beste antwoord

Een geringe tandvleesontsteking is een heel gewone aandoening en komt bij negen van de tien volwassenen voor. Gezond tandvlees is roze (soms bruin/zwart) en stevig. Bij een tandvleesontsteking wordt het paarsrood, zacht en glimmend en gaat het gemakkelijk bloeden, vooral bij het tandenpoetsen.
De aandoening ontstaat gewoonlijk door de ophoping van plaque op de plaats waar het tandvlees tegen de hals van het element ligt. Als tandvleesontsteking niet wordt behandeld, zal het tandvlees zich van het element terugtrekken en ontstaat er een pocket waarin zich nog meer plaque kan ophopen. Bacteriën in de plaque kunnen ervoor zorgen dat de ontsteking zich verspreidt. Uiteindelijk kan zich parodontitis of terugtrekkend tandvlees ontwikkelen.

Tandvleesontsteking kan erger worden door het innemen van bepaalde medicijnen zoals fenytoïne en sommige immuunsysteemonderdrukkende middelen en middelen tegen hoge bloeddruk. Deze medicijnen kunnen groei van het tandvlees veroorzaken, waardoor het verwijderen van plaque moeilijk is. Ook sommige anticonceptiemiddelen kunnen de symptomen verergeren. Zwangere vrouwen zijn vooral gevoelig voor de aandoening vanwege de diepgaande veranderingen in hun hormoonhuishouding.

Het is raadzaam om contact op te nemen met tandarts of mondhygiëniste. Deze zal bij tandvleesontsteking waarschijnlijk uw tanden schoonschrapen om plaque en tandsteen (verharde plaque) te verwijderen. Na het schrapen wordt het gebit gepolijst. Regelmatige vervolgbezoeken aan de tandarts kunnen nodig zijn om de conditie van het tandvlees in de gaten te houden. Uw tandarts kan ook aanraden om een mondspoeling te gebruiken waarin waterstofperoxide zit; dat werkt reinigend en voorkomt de ophoping van plaque.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

je moet zorgen dat je goed poetst, zodat je mond goed schoon is. dit in combinatie met gezond eten en voldoende vitamines binnen krijgen, zorgt er voor dat de tandvleesontsteking vanzelf zal verdwijnen.
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
ja, gewoon tanden blijven poetsen. tandvlees ook meepoetsen met een zachte of medium tandenborstel
Dat ligt er maar aan. Iedereen heeft weleens last van bloedend tandvlees, en meestal gaat dat vanzelf weer over. Als je dit een dag of 2 hebt, dan kun je gewoon blijven poetsen, maar neem dan eventueel een wat zachtere tandenborstel, en kijk tijdelijk even uit met bijten in harde crackers, appels, noten etc.

Maar als je steeds dezelfde klachten hebt bij het poetsen en dat duurt al langer dan een week, bel dan even je tandarts, en vraag of je even langs mag komen. Hij ziet snel genoeg wat de oorzaak is, en hoe het te verhelpen is. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hap in een sinasappel of mandarijn. Pure vitamine C. Trouwens ook goed tegen gespleten mondhoeken. Slik vit. Q10, B-vitamines. Roken verergert bloedend tandvlees. Gebruik tandenstokers voor het poetsen en tand-ragers tijdens het poetsen en flos. Doe dit voordat je gaat slapen. Het probleem wijst op paradontitis. Daarvan zijn er drie fases. Het begint met bloedend tandvlees. In de laatste fase kunnen je tanden er uit vallen. Er is ook een erfelijke factor, maar goede verzorging zoals boven omschreven, werkt sterk preventief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een zachte tandenborstel je tanden minimaal 2x per dag poetsen.
Poets hierbij ook je tandvlees goed mee.
Daarbij zou je eventueel ook nog kunnen flossen.
Als laatste je tandvlees behandelen met een gaasje met Perio aid.
Succes, even volhouden en je tandvleesontsteking is verdwenen.
Het is wel van belang dat je je tanden en tandvlees goed blijft poetsen en flossen, anders komt je tandvleesontsteking weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spoelen met bakpoeder opgelost in een glas water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bakpoeder? hoe kom je daarbij?
van mij geen min overigens
Ja :p dan kan alleen met medicijnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag de tandarts of je ook langs de mondhygiëniste kan. Die maakt alles schoon en geeft poets- en schoonmaakadvies. Heb je gelijk een goede start met een schoon gebit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat bij de aanhoudende tandvlees ontsteking eens een kweek maken bij de tandarts of mond hygieniste. Je tandvlees kan om vele redenen blijven ontsteken. Stress is ook een oorzaak. Dan kan bijvoorbeeld de verhouding tussen mondbacterien uit balans gaan en kan het zijn dat je een antibioticakuur wordt voorgeschreven.