Indien je het niet eens bent met de huisarts kun je een second opinion aanvragen. Kan dat ook inzake de tandarts?

Toegevoegd na 1 minuut:
In geval de tandarts iets wil doen, wat ik liever niet of anders wil.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Daar is een wet voor (wgbo) Daarin staat oa:

Recht op informatie en een second opinion
Iedereen heeft het recht om volledig over zijn situatie te worden geïnformeerd.
Hierbij staat het belang van de patiënt voorop. Als een patiënt te kennen geeft niet volledig geïnformeerd te willen worden, dan moet dit recht niet opgedrongen worden.
Ook mag een arts (na raadpleging van een tweede mening van een andere arts) besluiten om informatie niet te geven, als dit leidt tot een onaanvaardbaar psychische belasting bij de patiënt.

Een patiënt heeft ook recht op een second opinion, al zijn hier beperkingen aan verbonden. De second opinion moet het medisch advies betreffen en niet de behandeling zelf. Een second opinion zal meestal alleen toegestaan worden wanneer er twijfel bestaat over de diagnose of de behandeling bij ernstige ziekten.
In sommige gevallen moet een verzekeraar hier eerst toestemming voor verlenen. Informeer hiernaar bij uw verzekeraar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, plus!

Andere antwoorden (2)

Ja,dat kan wel maar het is niet echt een normale gang van zaken omdat je dan toch een beetje het vertrouwen van de tandarts beschaamd.... Maar het mag natuurlijk wel :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop ook niet dat het nodig is... Plus!
Dit is idd een goeie.... Durf t niet met zekerheid te zeggen. Je lijkt me niet op al te goede (communicatie)voet met de tandarts waardoor dit met hem lastig te bespreken zal zijn. Neem contact op met je ziektekosten verzekering (misschien staat hierover op hun site al info). Je kan altijd een andere tandarts bellen en t voorleggen. Eventueel in het weekend als 'nood' naar tandarts gaan.. Dit is wel een btje afhankelijk van je klacht