Verstandskiezen getrokken, mond gaat bijna niet open, is dit normaal?

Gisteren zijn mijn verstandskiezen getrokken, 1 gewoon getrokken andere weg gesneden onder. Mijn wang is niet echt extreem dik, wel een beetje. Mijn mond kan ik niet goed meer openen, mijn tanden borstel past er maar net in. Het doet ook pijn als ik mn mond probeer open te doen. Is dit normaal en trekt dit nog weg?

Toegevoegd na 2 uur:
Nog een vraagje, de hechtingen zijn net echt kort afgeknipt waardoor ik ze voel, ook als ik niet met mijn tong daar in de buurt ben, kunnen de hechtingen los raken door slikken, omdat er dan een beetje 'gezogen' word? ik ben zo bang dat er iets mis gaat

Toegevoegd na 2 uur:
(met het slikken doet de wond pijn)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
20.8K

Antwoorden (4)

Ja, hoor, het is hartstikke normaal. Bij mij heeft dat wel bijna een week geduurd destijds. Het gaat echt weer over. Je kunt het beste vloeibare dingen eten, want kauwen gaat zo moeilijk en doet pijn. Beterschap!

Toegevoegd na 2 uur:
Je hoeft je geen zorgen te maken over het losraken van je hechtingen. Die zitten echt wel goed vast. Je kunt gewoon slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Jouw kaak heeft het letterlijk 'voor zijn kiezen' gehad. Je verstandskies zit nu eenmaal dicht bij het kaakgewricht en deze is natuurlijk geirriteerd door het opzetten van het weefsel hier rondom. Dit is de reden dat je deze niet of moeilijk kan bewegen. Eigenlijk heel normaal en zelfs de buitenkant van je kaak kan blauw/paars verkleuren. Niet te veel kauwen en zoveel mogelijk vloeibaar voedsel zorgt er voor dat er geen verdere irritatie ontstaat. En na het eten goed je mond spoelen met wat (verdunde mond)water.
Zolang het niet gaat kloppen en je geen koorts hebt zal de tijd de wonden helen. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ze bij mij alle vier tegelijk verwijderd waren (onder narcose) heb ik ook een week op vla, sap enzo geleefd. Maar als het na een week niet over is zou ik toch maar contact met je tandarts opnemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, moeilijke mondopening, moeilijk slikken en keelpijn en oorpijn zijn verschijnselen die kunnen voorkomen. Matige tot sterke pijn is ook normaal. De arts zal wel een pijnstiller voorgeschreven hebben. Wacht niet tot de pijn in alle hevigheid is doorgebroken vooraleer een pijnstiller te nemen.

Het optreden van een dikke wang is ook te verwachten. Deze zwelling wordt het hevigst na de tweede dag en begint na de vierde dag af te nemen. Ijsblokjes in een plastic zak die in een doek is gewikkeld, geven verlichting.

Neem contact op met uw arts als:
Je koorts moest krijgen.
De klachten (zoals pijn, zwelling) toenemen na drie dagen.
De pijn niet te onderdrukken is met pijnstillers.