Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik moet kiezen tussen kronen (4) of een plaatje. Wie heeft ervaring?

kun je last hebben van afstotingsverschijnselen bij kronen? Hoe zit een plaatje, hoe kun je dat goed schoon houden? Moet je dat 's nachts uitdoen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
12.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is nogal een verschil!
Kronen kunnen gezet worden op kiezen die onherstelbaar beschadigd zijn. De basis van de kies blijft staan en daar overheen wordt een kunstkroon gezet. Je behoudt dan die kiezen. Er hangt wel een prijskaartje aan van ca. €400 per kroon.
Er zijn geen afstotingsverschijnselen.

Een andere optie is de kiezen trekken en een plaatje in je mond. Je bent dan je kiezen definitief kwijt. Onomkeerbaar.
Een plaatje wordt speciaal voor jou gemaakt. Je moet happen in een weke substantie die hard wordt en daarvan maken ze een afgietsel van jouw gebit. Aan de hand daarvan maakt men een plaatje van kunsthars
In het begin moet je daar wel aan wennen. dat duurt wel een paar dagen.
Er komt regelmatig eten onder het plaatje. Je moet het na iedere maaltijd schoonmaken/afspoelen.
Verder goed poetsen als je je tanden poetst, maar niet met tandpasta.
"s Nachts moet het uit. Dat adviseert mijn tandarts met klem. Je kaak komt tot rust en om bacteriegroei niet te stimuleren.

Als je die 4 kiezen laat "bekronen" moet er dan een frameprothese bij? Dat is een metalen constructie met kunststof kiezen .
Dit is en zit wat steviger met haakjes om de kiezen.

http://www.tandartsloosdrecht.nl/protheses_frames.aspx

http://www.tandheelkundigcentrumweesp.nl/sub/frameprothese.as

Ik zou kiezen voor kronen, met evt een frameprothese. Is wel duurder, maar vel comfortabeler, en je hebt nog eigen kiezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Ik ben een stuk verder in de besluitvorming.

Andere antwoorden (3)

Als het verzekerd word zou ik kronen nemen, die zijn permanent en hoef je niet uit te doen 's nachts. Afstoten kan niet bij kronen. Een plaatje moet je wel uitdoen en is (vind ik) onhandiger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft een plaatje niet uit te doen, maar als ik moest kiezen zou ik zeker voor de kronen kiezen. Die zitten vast, je hoeft er niet aan te wennen, er komt nooit iets onder en het eet en zoent een stuk prettiger. Ik heb 10 jaar een plaatje gehad en nu al wo jaar een brug (2 kronen en 2 brugtussendelen)

Toegevoegd na 3 minuten:
W0 is 20...
Poetsen van een plaatje doe je gewoon bij het tanden poetsen, 2x daags even uitdoen en schrobben. 'S nachts niet uitdoen, want dan moet je 's ochtends weer opnieuw wennen aan dat ding in je mond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn tandarts adviseert met klem om het een plaatje WEL uit moet doen 's nachts om je mond rust te geven en bacteriegroei tegen te gaan.
En 's morgens wennen? Dat duurt hooguit 10 seconden.
Ik heb ervaring met beide, en ben véél gelukkiger met mijn brug (kronen). Er is waarschijnlijk wel een financieel verschil, maar dat had ik er in ieder geval graag voor over.
Op dit forum kun je heel veel informatie vinden:
http://www.tandarts.nl/phpBB/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding