Wat gebeurd er als je een gaatje niet laat vullen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
27.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie moet met wat welk gaatje vullen…..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je een gaatje in de muur...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, wellicht bedoelde je een gaatje in een zee-dijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe niet zo iirri in je gebit

Antwoorden (6)

dan word het groter en gaat het uitendelijk helemaal rotten en valt je tand uit je mond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het over je gebit gaat?!?!
In dat geval als je het niet laat vullen dan wordt het steeds groter en uiteindelijk zal die wegrotten, maar daar gaat een hele tijd overheen. Ik zou zeggen ga snel naar de tandarts dat zal je veel narigheid besparen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er van uit dat je een gaatje in je tanden bedoeld.
Als je dit niet laat vullen kunnen er ontstekingen ontstaan en dat gaat pijn doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daar komt nog bij dat deze ontstekingen een vieze geur verspreiden.
Niet erg prettig voor je medemens.
12 jaar geleden
Ik ga er even van uit dat je een gaatje in je kies bedoelde. Nou, die wordt groter en gaat zich vullen met etensresten en bacteriën en dat gaat véél pijn doen. Daarna heb je grote kans op een kaakontsteking met nog meer tandbederf tot gevolg. Ik zou dat gaatje maar katenspek vullen. Sterkte ermee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Katenspek moet zijn laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geleidelijk bederf van een tand of kies wordt cariës genoemd. Deze kwaal ontstaat meestal als een klein gaatje in het tandglazuur (het harde buitenste laagje). Wordt dit niet behandeld, dan zal het bederf door het glazuur heen dringen en het tandbeen aantasten, dat zachter is dan glazuur. Bij doorgaand tandbederf kan de pulpa (de zachte kern van het element waardoor zenuwen en bloedvaten lopen) worden aangetast. Als de pulpa aangetast is, kan zij afsterven.

Voor meer informatie kunt u het hele artikel lezen.
http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/artikelen/ziekte-of-klacht/tandcaries/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hier al meerdere malen wordt aangegeven wordt het gaatje in je kies geleidelijk aan groter, omdat het wegrot door bacterien.

Een gaatje moet je altijd laten vullen. Laat je zeker niet tegenhouden door angst hiervoor. De consequenties als je het niet laat doen zijn heel groot en dan ben je nog verder van huis. Ook als je angst voor de tandarts hebt, zal je achteraf wensen dat je toch meteen gegaan bent.

Wat hier namelijk niet wordt genoemd is dat je ernstige ontstekingen kunt krijgen. Je krijgt op een gegeven moment kaakontstekingen waarbij je een gedeelte van je kaak weggevreten wordt.

Als je er niks aan laat doen dan word je vanzelf een keer op een morgen wakker met een ontzettende dikke wang. En dat is pas pijnlijk. Dit heeft mijn dochter gehad. Zij bleek een gaatje te hebben in de achterkant van een kies, wat ik nooit gezien heb. Op een gegeven moment kwam ze 's morgens uit haar bed en ik schrok me rot... ik wist niet wat ik zag. Haar hele linkerhelft van haar gezicht was gigantisch opgezwollen, haar neus stond er scheef van, haar oog was door de zwelling half dicht. Het was verschrikkelijk om aan te zien. Ze heeft heel veel pijn gehad. Ze kreeg een antibiotica kuur. Toen de zwelling weg was, is haar kies getrokken.

Ook ikzelf heb een klein gaatje een keer niet laten vullen. Het gat werd niet zozeer groter, maar er kwam wel een ontsteking tussen de wortels, waarbij het kaakbeen daar weggevreten is. Die kies moest ook getrokken worden.

Laat een gaatje tijdig vullen, dan behoud je je kies of tand. Doe je dit niet dan komt er een moment dat de tandarts nog maar 1 keus heeft: trekken!

Ik wil je geen angst aanpraten, maar als de ontsteking verder trekt dan kan deze in je bloedbaan terecht komen. Waarbij hij belangrijke spieren zoals je hart aantast. En dan heeft het de dood als gevolg! Er zijn niet veel mensen die dit weten, maar dit is echt waar!

Altijd vullen dus!!!