Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal als je tanden heel erg gevoelig worden als de tandarts er tandsteen verwijdert heeft?

Ruim een jaar geleden had ik dus tandsteen achter m'n onderste snijtanden. De tandarts ging dat dus weg "boren", hij was daar best lang mee bezig. Na afloop voelde het daar ineens heel erg gevoelig... Ik dacht dat hij een hele laag van m'n glazuur teniet had gedaan...

Nu poets ik met een tandpasta tegen gevoelige tanden (1x per dag), en heb ik er niet zoveel last meer van, maar ik vraag me nog wel af of dat normaal is, of dat hij inderdaad mijn glazuur daar had weggeboord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
781

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Normaal is dat niet, maar het kan dat je gevoeliger bent voor zoiets als je nerveus bent (examen o.i.d.).
Ik denk niet dat je tandarts je glazuur heeft weggehaald, maar als er veel tandsteen zat kan het verschil wel voelbaar zijn.
Beter is het om tweemaal per dag te poetsen, maar vooral is het belangrijk om met zorg te poetsen; plekjes als achter je onderste snijtanden zijn moeilijker bereikbaar en je moet er goed op letten dat die plekjes goed mee worden genomen. Ook tussen de tanden goed schoonmaken; flossen werkt alleen goed bij mensen die daar zeer bedreven in zijn, voor de meeste mensen zijn ragertjes beter.

Toegevoegd na 2 uur:
N.a.v. een reactie:
Het is ook mogelijk dat je tandvlees ter plekke tijdelijk door de behandeling wat was teruggetrokken en dit veroorzaakt natuurlijk ook gevoeligheid. Poetsen met Sensodyne en een zachte borstel is aan te bevelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet normaal, maar het kan dat je gevoeliger bent.
Het beste is het om tweemaal per dag te poetsen, maar vooral is het belangrijk om goed te poetsen je moet er goed op letten dat lastige plekjes goed mee worden genomen. En als je last blijft houden zal ik naar de tandenarts gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal is het niet, veelvoorkomend echter wel.
Waarschijnlijk ligt het tandbeen een beetje bloot. Dat kan 'schokjes' veroorzaken. Poets dagelijks met Senso...(de rest van het merk weet je vast wel).
Daarna ook dagelijks flossen en stokeren. Alles in beperkte mate. Overdaad schaadt. Poets ook altijd je tandvlees, door dit zachtjes te borstelen!
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding