Nu kunnen we een pijnstiller nemen tegen tandpijn, dan naar de tandarts maar wat deden de mensen een paar eeuwen geleden als ze kies/tandpijn hadden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Het beste antwoord

Ze hadden in de middeleeuwen al middeltjes om te verdoven:

Met een mengsel van sla-sap, gal van een gecastreerde beer, dolle kervel, dolkruid of klimmende nachtschade, opium, heggenrank en azijn. Het mengsel dat men in Engeland 'dwale' noemde, werd daarna gemixt met wijn en was klaar voor gebruik. Dergelijke mengsels moesten met uiterste zorg worden gemaakt want als het te sterk was bleef de patiënt voor altijd in zijn of haar narcose.

Knip plak van:

http://www.grenswetenschap.nl/blogs/Middeleeuwse-fratsen-deel-1/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eruit trekken in het dorp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met ijs ertegen aan duwen en vooral doorbijten. Tanden werden er ook wel uitgerukt maar of dat de pijn nou echt vermindert. Vaak was het gewoon wachten tot het weer wegging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Hoe kwamen een paar eeuwen geleden mensen aan ijs in de zomer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En of dat de pijn verminderd! Een extreem pijnlijk ontstoken kies eruit trekken is geen pretje, maar daarna: heerlijk! (eigen ervaring!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74: moest je dan eerst geen antibiotica nemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zomer is dat inderdaad moeilijk. Dan waren de enige opties ook maar er uittrekken of met de pijn leven.
De pijn verstommen door het drinken van alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kruidnagel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruidnagel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een flinke borrel nemen, om te verdoven maar ook om te ontsmetten door de alcohol. Als mensen dan al aardig dronken waren werd de tand getrokken.