Ik 'klapper' met mijn tanden, kan dat kwaad?

Met klapperen bedoel ik dat als ik lekker niks zit te doen, ik mijn kiezen in een ritme op elkaar bijt. Ik doe dit pas sinds kort en volgens mij is het best wel raar... Weet iemand of dit schadelijk voor bijvoorbeeld mijn tanden is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
6.2K

Antwoorden (5)

Het lijkt mij dat dit inderdaad niet goed is voor je kiezen. Je kiezen slijten van de normale kauwbewegingen al en als je hier nog meer aan toe gaan voegen (zonder er de bescherming van eten tussen te hebben), dan zullen ze nog sneller slijten. Denk niet dat ze met een jaar weggesleten zullen zijn maar het zal wel sneller gaan. Heb je op je 60e een gebit nodig ipv op je 70e...

Afgezien daarvan lijkt het me ook heel irritant voor jezelf en ook voor je omgeving. Ik zou proberen ermee te stoppen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik ook een tijdje geleden dan ik heel snel achter elkaar op me kiezen bijt dat gaat vanzelf over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je "knarsetandt", kan dat heel vervelend voor je gebit zijn. Als je het ook 's nachts doet zijn hier speciale gebitjes voor. Praat er eens over met je tandarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet dat dit knarsetanden is. Hij klappert bewust een ritme.
Ja, dit is schadelijk. Dit valt onder Bruxisme en kan tot allerlei kwalen leiden. Ten eerste slijt je glazuur weg, waardoor je een makkelijk slachtoffer van gaatjes word. je tanden kunnen ook gevoeliger worden (dat merk je bijv. bij koud drinken)

Verder wordt het steunweefsel van de tanden aangetast (door overbelasting) zodanig dat de tanden los komen en het kaakgewricht aangetast wordt (Costen-syndroom). Door Bruxisme kun je zelfs klachten krijgen zoals slecht slapen, hoofdpijn, pijnlijke kaakgewrichten en -spieren, tand- en kiespijn, vermoeidheid en nek- en schouderklachten.

Stop ermee, en let op dat je het niet in je slaap doet. Anders raad ik je aan dan een bitje te dragen. En als je daar een beetje tandpasta insmeerd krijgen je tanden 's nachts direct een boost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt wel heel dramatisch. Je hebt het nu over frequent en onbewust tandenknarsen in je slaap. Dat KAN inderdaad zulke gevolgen hebben.
Vraagsteller klappert overdag bewust ritmes met zijn tanden. Dat is toch wel wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar toch geeft het een goed beeld. Dat het zo onschuldig niet is. Ook is het zo dat als jeoverdag deze neiging hebt, het heel goed kan dat het 's nachts ook gebeurd.
Het is inderdaad "best wel raar". Toen ik op tanden klapperen zocht. vond ik pagina's vol met cavia's. Die doen dat ook :).
Maar als je alleen bent en je vind het leuk. Ach.
Het lijkt me echter niet goed voor je tanden als je dat frequent gaat doen. En een gewoonte is zo gekweekt! Kijk daar dus mee uit. Voor je het weet doe je het de hele dag en ook in gezelschap!
Af en toe zachtjes klapperen lijkt me niet een hele grote aanslag op je glazuurlaag. Je gebruikt je gebit ook om te kauwen en daarbij komen je kiezen ook wel eens op elkaar.