Kan een getrokken kies altijd worden vervangen door een implantaat?

Een kies is getrokken. Volgens de tandarts is het kaakbot niet stevig genoeg meer voor een implantaat. Ik las dat bij verwijderde kiezen het bot krimpt. Als ik dus wil vervangen moet ik snel zijn. Of niet? Wie helpt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
8.1K

Het beste antwoord

In principe is het wel mogelijk als het kaakbot niet stevig genoeg is door botopbouw, lees het volgende maar eens door:

Wanneer tanden en daarmee de natuurlijke kauwbelasting in de kaak langere tijd ontbreken, dan gaat het bot langzaam maar zeker slinken. Dat werkt hetzelfde als bij een spier, die achteruitgaat wanneer hij niet meer wordt belast. Ook bepaalde bacteriën kunnen het bot vernielen. Dan is er sprake van parodontitis, beter bekend als parodontose - een ontsteking van het tandbed. Wanneer de botsubstantie dusdanig verzwakt of dun is dat een implantaat er geen houvast meer in vindt, is botopbouw raadzaam. Het botweefsel wordt daarbij met behulp van lichaamseigen of botvervangend materiaal hersteld. Vaak wordt er een mengsel van de twee elementen gebruikt. Het opbouwmateriaal wordt direct op het bot aangebracht en geleidelijk door het lichaam omgezet in belastbare botsubstantie. Op die manier kan het bot verbreed en/of verhoogd worden. Achterin de bovenkaak wordt het bot meestal verhoogd door middel van een zogenaamde sinuslift. Zo wordt vermeden dat een deel van het implantaat in de kaakholte steekt. Vaak kan de botopbouw meteen bij de implantatie plaatsvinden. Er kan echter ook van tevoren een afzonderlijke ambulante ingreep nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bij mij zijn er verscheidene kiezen getrokken, dit komt omdat ik zelf nog al me melk kiezen heb en daar niets onder zit van "normale" kiezen daarom zijn er bij mij ook implantaten nodig. Hiervoor kunnen ze eventueel wel extra bot plaatsen in je kaak. Let wel goed op met je tandarts verzekering en hoeveel deze vergoed. de ingrepen zijn niet goedkoop en ook niet echt heel fijn om mee te maken. Overigins als je het wel gaat doen idd wel snel doen dan is de kans groter dat ze er geen bot bij hoeven te plaatsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het titanium van een implantaat wordt bij 93% van de mensen geaccepteerd als lichaamseigen. Bij 7% wordt het implantaat dus afgestoten. (daar zat ik bij) Dan is een brug de enige oplossing, maar daar zijn 2 geschikte 'buurkiezen' voor nodig. Als je tandarts zegt dat jouw kaakbot niet stevig genoeg is voor een implantaat, zul je dus naar een brug moeten. Zonde van je buurkiezen, maar een gat is ook niet wat. Een implantaat heeft trouwens ook nadelen: het is statisch en mist de vering die je normale tanden en kiezen hebben. Bij vallen, stoten, tandenknarsen of -klemmen kan dit problemen geven.