Hoe word ik niet meer zenuwachtig voor de tandarts??

Ik zie er altijd zo tegenop... Iemand tips?? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je bij joun tandarts bv een gaatje hebt, boort hij die dan gelijk of pas een volgende x? Want anders hoef je je eigenlijk de 1 afspraak niet eens druk te maken, toch?

Antwoorden (10)

De tandarts doet je niks kwaad, hij helpt je alleen om pijn tegen te gaan, soms brengt het op korte termijn wat meer leed, alleen op de lange termijn zal je er veel beter vanaf zijn door de ingreep.

Er is natuurlijk ook altijd een kans dat je helemaal geen gaatjes/andere tandproblemen hebt, en dan kom je er vanaf zonder iets van last te hebben.

Als je wilt kan je ook altijd van tevoren melden dat je als hij iets gaat behandelen een verdoving geeft, veel tandartsen zullen dat gewoon doen (Helaas vaak wel tegen een vergoeding).

Je kan ook een afspraak maken dat je het kan melden als je te veel pijn hebt, en dat hij dan even stopt. Vaak kan dat melden niet door het te zeggen omdat hij in je mond bezig is, maar dan spreek je een gebaar af, zoals je hand omhoog steken of iets in die richting.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!!
Angst overwinnen
Patiënten kunnen een aantal dingen doen om angst voor de tandarts te voorkomen of overwinnen. Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk om een vriendelijke en sociaal vaardige tandarts te zoeken die rust uitstraalt en vooraf vertelt wat hij in de mond gaat doen en waarom. Die bovendien in zijn manier van behandelen rekening houdt met de zenuwen, angsten en wensen van zijn patiënt.

Verder is het goed om kinderen zo vroeg mogelijk te laten wennen aan de tandarts. Dus van jongs af aan om de zes maanden even het gebit laten controleren. Een goede tandarts zal dat voorzichtig, ontspannen en positief doen (nog steeds geen gaatjes!) en daarmee vertrouwen winnen.

Wie toch bang is geworden voor de tandarts kan een aantal maatregelen nemen om de angst te reduceren. Om te beginnen zichzelf voorhouden dat de tandheelkundige behandelingsmethoden, -technieken en -materialen de afgelopen jaren enorm zijn verbeterd, waardoor tegenwoordig alles vrijwel pijnloos kan gebeuren. Bovendien hebben tandartsen inmiddels geleerd om rekening te houden met de angstgevoelens van hun patiënten. Ze vinden die niet meer raar of kinderachtig.

Blijft de angst voor pijn zenuwslopend, vraag dan gewoon om een plaatselijke verdoving. Als angst voor verlies van controle het probleem is, bespreek dan eerst uitgebreid met de tandarts wat de behandeling inhoudt, hoelang het duurt, hoe vaak er geboord moet worden, et cetera. Help eventueel zelf mee door bijvoorbeeld een instrument vast te houden en in de spiegel mee te kijken. Spreek ook met de tandarts een teken af, bijvoorbeeld hand optillen, waardoor hij direct de behandeling zal onderbreken.

Andere trucs om de angst in de stoel te verminderen zijn: een walkman opzetten met lievelingsmuziek; interessante breinbrekers of leuke gedachte-experimenten bedenken (wat gaan we doen als we de jackpot winnen?) om de aandacht van de behandeling af te leiden; geconcentreerd ademhalings- en ontspanningsoefeningen doen.

voor het hele artikel zie de bron.
Succes bij de tandarts het is zo voorbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mooi en zeer duidelijk antwoordt en zoals u het allemaal beschrijft dat klopt gewoon (respect) praat namelijk uit eigen ervaring was enigzins ook angstig en de dingen die u beschrijft die helpen daar zeker bij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :-)
bach bloesem remedie kan je heel goed helpen. Hier zijn geneeskrachtige bloesems in verwerkt die samen een positief resultaat op je gemoedstoestand kan hebben. Er is ook een rescue variant voor extreme angsten en nerveusheid.
Op de site staan heel veel remedies en zou je kunnen kijken wat goed bij je past, als je interesse mocht hebben hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk je anders maar hoe je tanden wegrotten en helemaal zwart worden als je geen hulp had van de tandarts bij gaatjes.
Dat hij dan ook een gaatje ondekt moet je eigenlijk blij om zijn. Zonder hem zou je veel meer pijn lijden.

Dus zeg maar hoihoihoihoihoi als je weer mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zo kan je het ook zien lol
Bedenk alles wat daar mis kan gaan en bedenk daar dan oplossingen voor.
Suc6!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi HoiHoihoiHoihoihoi,

(met zo'n uitbundig vrolijke naam kan je geen angst hebben!)

ik ben ook niet zo'n held in die stoel...
maar telkens heb ik het weer overleefd, dus ook jij zal het overleven.

bedenk: je lijdt het meest van het lijden dat je vreest.

je kan een paar glazen jenever drinken, rustgevende pilletjes slikken, of de al genoemde bloesemdrank nemen.

het enige dat je kan vragen is een verdovingsprikje, dan doet het geen pijn. voor boren moet je die prik wel extra betalen.
ik vraag altijd een prik, (inderdaad, ook daarvoor ben ik bang)

het hele leven bestaat uit het maken van keuzes, tussen goed en kwaad is het niet moeilijk om de juiste keuze te bepalen.
maar tussen twee kwaden wordt het moeilijker.

je hebt de stap naar de tandarts al genomen, dan is de keuze tussen pijn en prik (veel minder pijnlijk) ook wel te maken.

veel sterkte, ik leef met je mee.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk altijd aan me bevallingen , die waren geen pretje , vooral de eerste niet en dan is de tandarts een peuleschil . Dus denk aan iets wat veel meer pijn deed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als bovenstaande tips allemaal niet werken: zoek een angsttandarts in de buurt. Die is gespecialiseerd in het behandelen van mensen met angst, neemt de tijd, kan je eventueel een roesje geven ter ontspanning.
Google op angsttandarts en de naam van jouw woonplaats of een grote plaats in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak je angst kenbaar bij je tandarts, als het een goeie is , zal hij of zij rekening houden met je angst. Zal je op je gemak stellen en je een verdoving geven bij boren. Angst bij controle is nergens voor nodig, wanneer er in je mond gekeken wordt doet het geen pijn.
wanneer je ook bij controle angst hebt, zou je idd het beste naar een angst-tandarts gaan. Deze zijn gespecialiseerd op het gebied van angstige patiënten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wel, ik moest ooit 2 vullingen na een tijd niet bij de tandarts te zijn geweest uit angst. Ik vroeg een verdoving, tandarts stelde dat dat niet nodig was, ik was de laatste patiënt die dag, hij had de tijd. Als ik pijn voelde of als de stress te erg werd, moest ik m'n hand opsteken, dan zou hij stoppen en even wat anders gaan doen zodat ik me kon ontspannen (ademhalingsoefeningen). Dat werkte geweldig - het duurde wel een tijdje, hij heeft tussendoor veel administratie kunnen afwerken ;-) maar daarna was m'n tandartsangst vrijwel weg.
Een tandarts kan ook wel beoordelen of dat wat ie moet gaan doen, wel of niet een verdoving vereist. Want ik heb daarna nog weleens een vulling gehad waarbij wel verdoofd werd, simpelweg omdat er dieper geboord moest worden en de boel al wat geïrriteerd was.
Maar zolang het zonder kan... Die verdovingen op zich vind ik erger dan het boren.
En tandartsbezoek blijft niet echt leuk, je ligt achterover met je mond open erg machteloos te zijn voor je gevoel. Zo'n afspraak van 'als ik m'n hand opsteek hou jij op met wat je aan het doen bent' kan dan erg helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook dit klopt wat je zegt :-) Ik geef aan van de verdoving, omdat dat mijn eigen ervaring is. Was ooit ook bang voor de tandarts (kwam door 6 jaar enge ervaring bij de schooltandarts) mijn huidige tandarts is op de hoogte van mijn angst en gaat er goed mee om, ik vertrouw haar volledig. Wanneer ik een vulling nodig heb, krijg ik altijd een verdoving, ook als het maar even pijn doet. Dit is ook prettig voor haar om te werken (ik lag nl echt te steigeren)
Een tijd geleden was een stukje van mijn voortand af gebroken, ze legde uit dat ze met het boor mijn tand glad zou maken en vervolgens bij zou maken. Bij het woord boor kreeg ik het al benauwd en vroeg om een verdoving. Ze zei dat het niet nodig was, omdat het geen pijn deed. Oke doe maar zei ik en het deed ook geen pijn. Ik ga niet fluitend naar de tandarts, angst heb ik ook niet meer gelukkig
geef de tandarts aan dat je het eng vind. hij zal er begrip voor hebben. denk er heel de dag niet aan en neem kalmeringstabletten.